R
Jag hoppas jag har lagt denna fråga under rätt rubrik. Om inte så ber jag om ursäkt.

Jag är, som tidigare nämnt, spekulant på ett hus och nu skall jag testa en fråga på er. Husets planlösning är inte den absolut bästa, men för att göra något åt detta vill jag kolla om ni tror att den rödmarkerade väggen är bärande? Ytan är totalt cirka 70 kvadrat och den blå linjen illustrerar åt vilket håll taknocken går.

På grund av den lilla ytan på planet tror jag inte den är bärande, men eftersom den går nästan mitt i kan man ju aldrig vara säker. Observera att det inte finns en våning ovanför detta plan, trappan leder ner till sluttningsdelen av huset.

Min tanke är att riva väggen och på så vis få ett luftigare och ljusare kök, men om väggen är bärande antar jag att det ljuset kostar mig en miljon?

(Huset är förövrigt byggt 1967).

• barande.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den är nog inte bärande, upp på vinden o kolla om takstolarna över vardagsrummet är lika som dom över köket? Isf så är den inte bärande (:

Ola78
Har du takstolar som ser som ett W(fackverkstakstol) är de självbärande och då är det inga problem att ta bort väggen.

R
Tack skall ni ha! Hoppas den inte är bärande.

För det kostar väl minst 100 000 att hålla på med balk och grejer va?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.