Hej på er, jag har tänkt gjuta i vår hall som tidigare varit en torpargrund. Jag har hittills rivit ut allt golv, spån etc. och kommit ned till marken.
Där har jag nu lagt ett lager makadam och nu tänkte jag på med cellplast (ca 15 cm) och därefter en ca 10 cm platta med ingjuten golvvärme (vattenburen). Därefter tänkte jag lägga klinker på detta.
Frågan är, hur lång torktid tror ni vanlig betong har när plattan bara är 3 kvm, och 10 cm tjock. Hade planer på att köpa K40 Grovbetong från Byggmax. Bra eller dåligt val? Eftersom det är krympning i betongen som är det väsentliga (som jag förstått det) innan man kan lägga klinker, så måste väl en 3 kvm platta ha mindre benägenhet att krympa än en 100 kvm platta.
Hur många veckors/månaders torktid hade ni haft om ni gjutit detta innan ni började lägga klinker?
Tack för svar! Har mätt exakt nu och det kommer bli iaf 22 cm cellplast (bättre än 15 åtminstone). Torktid på 20 dagar låter lagom kort! Lutar åt att välja K40 från Weber istället, men det är ju samma sort åtminstone så jag antar inte torktiden ändras.
Ska också vattna de första dygnen om det fortsätter vara så här varmt! Tack igen!