Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    SOCKEPLASTs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Län: jönköping

Hjälp med förstärkning av träbjälkar

Lägger tråden här med, om jag postat i fel forum:

I min badrumsrenovering upptäckte jag vid uppbrytning av golvet att två av golvbjälkarna jackats ur och att avloppsröret dragits rakt igenom. Huset är byggt 1920 och det är dimension 250 x 150 på balkarna. Spännvidden vet jag inte eftersom dom försvinner in under dörren, men över tre meter iaf. Badrummet är på andra våningen, och de är de två mellersta av totalt fyra balkar i rummet som är urholkade. Urholkningen är ca: 50 cm från ytterväggen. Kvar av balkarna är kanske endast 5-6 cm undertill. Det är cc60 mellan balkarna.

Jag förstår ju att detta måste stärkas upp på något sätt, då det dels skall flytas och läggas klinker, och skall ställas badkar ovanpå. Men hur? Problemet är att ett 110-rör måste gå genom bjälkarna. Jag kommer alltså inte åt att fälla in en ny regel bredvid de skadade, om inte även den jackas ur eftersom röret går nästan hela vägen utmed väggen. Kortla hjälper vad jag förstår inte mot denna typ av problem.

Tanken jag har är någon form av metallplattor som spikas/skruvas på utmed sidorna på balkarna, med utrymme för röret att gå genom. Dessa skulle då vara runt en meter långa. Problemet som jag ser det är att de där röret går genom inte kan vara bredare än 50mm. Skulle detta kunna hålla? Och var man får tag på något sådant?

Vet ni hur man löser sådant här tas förslag tacksamt emot andra förslag.

Lite bilder:

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

Du bör förstärka med stålprofil uppe och nere på bjälkarna på bägge sidor, dvs både över och under rören och till höger och till vänster om bjälkarna..
    De bör gå en bra bit förbi "urjackningen", troligen måste du gå in i det angränsande rummet för att kunna förankra profilerna tillräckligt.

3.    länk #3
    SOCKEPLASTs avatar

Du bör förstärka med stålprofil uppe och nere på bjälkarna på bägge sidor, dvs både över och under rören och till höger och till vänster om bjälkarna..
    De bör gå en bra bit förbi "urjackningen", troligen måste du gå in i det angränsande rummet för att kunna förankra profilerna tillräckligt.

Usch... Nu blir jag ledsen Jag tänkte fästa ena änden av en enmeters stålprofil i ytterväggen, på båda sidor om varje bjälke. Andra änden kommer jag inte åt att fästa utan att riva upp hela parketten i hallen utanför. Men räcker det inte med att fästa profilen i träbjälken med bultar? Blir svårt att förstärka på ovansidan då det är kanske 1-2 cm max ovanför röret...

Men du menar att detta inte räcker?

4.    länk #4

Men du menar att detta inte räcker?
    Om du vill att balkarna ska bli starkare bör du göra som jag skrev.

5.    länk #5
    janwides avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Örebro

Hur ser det ut under badrummet på undervåningen? Ex väggar.

6.    länk #6
    SOCKEPLASTs avatar

Hur ser det ut under badrummet på undervåningen? Ex väggar.
    Väggarna fortsätter ner. Feta timmerväggar. Kök nedanför.

7.    länk #7
    SOCKEPLASTs avatar

Då jag förstod att det var för komplicerat för att reda ut själv tog jag hem en konstruktör igår som kikade på det. Han skulle räkna på det och återkomma idag. Kommer han inte på en lösning med mindre än att det skall rivas parkett etc, så kommer jag förmodligen dra röret under balkarna istället genom att bygga en liten kulvert i kökstaket och gå upp i badrummet, på andra sidan balkarna. Därefter förstärka de sågade balkarna på något sätt utan att behöva tänka på rörgenomföring.

8.    länk #8
    janwides avatar

Spännande. Återkom gärna med utfallet!
    Har du väggar under som bjälkarna vilar på behöver det inte bli så komplicerat.

9.    länk #9
    SOCKEPLASTs avatar

Det blir kulvert under kökstaket. Konstruktörerna räknade och kom fram till att det nog skulle gå att fixa till nån speciallösning på nåt sätt, men att det skulle krävas mer räknande för att vara säker, samt att det är svårt att förutsäga hur bra det blir. Han rådde mig att köra på kökslösningen om jag var villig att göra ingreppet. Jag går alltså av från stammen i köket, och går utmed kökstaket och upp i badrummet på andra sidan balkarna. Därefter bygger jag in röret. Återkommer med bilder efter helgen.

10.    länk #10
    janwides avatar

Det blir nog bra :-)

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: skåne

Om man bara funderar en bit till på lösningen med stålprofil.
    Kunde inte två stycken U-balkar vars bred är lika som reglen kunna fungera. Typ 1m på vardera sida om urjackningen.
    Då skulle U-et ligga ovanpå och under regeln, bultas med vagnsbult rakt igenom?

12.    länk #12

Om man bara funderar en bit till på lösningen med stålprofil.
    Kunde inte två stycken U-balkar vars bred är lika som reglen kunna fungera. Typ 1m på vardera sida om urjackningen.
    Då skulle U-et ligga ovanpå och under regeln, bultas med vagnsbult rakt igenom?
    Jodå, men det är nog svårare att få plats över och under bjälken, enklare på sidorna.
    Sen är säkert U-balk overkill.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen