Jag har ett 1 1/2-planshus med källare från 40-talet, byggt i vit gasbetong ända upp till nock på gavlarna. Mellanbjälklaget är av trä, bottenbjälklaget är av betong (källargolvet likaså) och takbjälklaget av trä med felaktig tilläggsisolering av spån och mineralull gjord på 80-talet. Huset har två takkupor i trä, där väggarna också måste åtgärdas.

Fukt kondenseras på råsponten eftersom det ligger mineralull i taket, direkt mot råsponten. En besiktningsman har tittat på det och konstaterat att man måste lufta taket, dvs riva allt, rensa gammal isolering, bygga upp med distanser på takstolarna och göra ny isolering samt ny råspont. MEN - han säger också att man ska plasta in innerväggar och tak inifrån och rekommenderar att man samtidigt installerar mekanisk ventilation.

Jag ska handla upp detta men är osäker då jag läst att det kan vara svårt att få folien tät i gamla hus. Betänk också att det är gasbetong på gavelväggarna (hur bra är det att plasta dem?)

Vad jag förstår finns olika alternativ som jag skulle behöva hjälp med att bedöma:

1) Plasta innertak och väggar samt luftspalt i tak, enl besiktningsmannens förslag.
2) Byta allt trä (ev ej takstolar) och bygga som förr, dvs med spån el. organiskt material, men inte plasta in innerväggar och -tak
3) Annat alternativ?

Jag vore oerhört tacksam om någon som gjort detta (och som haft fuktproblem i liknande byggnad) kunde ge sin rekommendation på bästa metod. Det verkar bli olika bud beroende på vem man frågar.

Men alla välgrundade erfarenheter och tips tas tacksamt emot av konfunderad husägare...

Har ni dessutom tips på en BRA firma i Stockholmsområdet med erfarenhet av detta så är det ypperligt!

Tack på förhand!