Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2010
    Län: stockholms

Skruva reglar till innervägg genom parkett?

Hej alla!
    Jag står i färd med att regla upp en innervägg för att dela av ett vardagsrum till mindre vardagsrum och arbetsrum. Bjälklaget i golvet är betong, och jag hade tänkt skruva och plugga ner i betongen. (Jag har en massa sån där betongspik i lagom längd, men jag vågar mig inte på den. Känns lite oåterkalleligt att dra i spik liksom.) I vilket fall:

Borde jag såga ett spår ner i parketten så att regeln ligger an mot betongen? Jag antar att parketten "flyter" ovanpå golvet, och jag undrar om jag kommer låsa fast den så den riskerar att resa sig när det blir fuktigt väder. Fördelen med att inte såga ett spår är ju förutom tid/arbetsbesparing, att man kan ta bort väggen igen utan att det syns mer än några hål.

Om jag sågar ett spår, måste man använda syllpapp eller liknande då? Under betonggolvet finns garaget, och det är ju inte fuktigt, men golvet står i förbindelse med den lättbetongmurade väggen, och jag märker att det leder kyla, så jag antar att det leder fukt i viss mån också?

En liten bonusfråga. Taket är gips på undersidan av takstolarna. Om vi av utrymmesskäl vill ha väggen mellan två takstolarna, (den kommer löpa parallellt) kan man nöja sig med att mollyplugga den överliggande regeln i väggen då?

Ledsen om detta besvarats i någon liknande tråd, jag har sökt en hel del, och plöjt flera "bygga innervägg-trådar" men inte hittat nått.

Tacksam för svar

2.    länk #2
    Stefan Ns avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 38
    Län: Stockholm

Såga ur för regeln, det är inge bra att skruva fast golvet.

3.    länk #3
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Uppsala

Om Du skruvar med plugg i betongplattan så kommer väggen med normal "användning" att stå kvar utan problem så vad Du gör i taket spelar inte så stor roll, molly duger gott, Du fäster väl i väggar också lr?
    Jag har sett innerväggar som satt med dubbelhäftande tejp för att inte skada golv och tak mer än nödvändigt, det fungerade utmärkt, sidokrafterna på en innervägg är ju normalt rätt låga.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Mar 2010
    Län: västra götaland

Hej alla!
    Jag står i färd med att regla upp en innervägg för att dela av ett vardagsrum till mindre vardagsrum och arbetsrum. Bjälklaget i golvet är betong, och jag hade tänkt skruva och plugga ner i betongen. (Jag har en massa sån där betongspik i lagom längd, men jag vågar mig inte på den. Känns lite oåterkalleligt att dra i spik liksom.) I vilket fall:

Borde jag såga ett spår ner i parketten så att regeln ligger an mot betongen? Jag antar att parketten "flyter" ovanpå golvet, och jag undrar om jag kommer låsa fast den så den riskerar att resa sig när det blir fuktigt väder. Fördelen med att inte såga ett spår är ju förutom tid/arbetsbesparing, att man kan ta bort väggen igen utan att det syns mer än några hål.

Om jag sågar ett spår, måste man använda syllpapp eller liknande då? Under betonggolvet finns garaget, och det är ju inte fuktigt, men golvet står i förbindelse med den lättbetongmurade väggen, och jag märker att det leder kyla, så jag antar att det leder fukt i viss mån också?

En liten bonusfråga. Taket är gips på undersidan av takstolarna. Om vi av utrymmesskäl vill ha väggen mellan två takstolarna, (den kommer löpa parallellt) kan man nöja sig med att mollyplugga den överliggande regeln i väggen då?

Ledsen om detta besvarats i någon liknande tråd, jag har sökt en hel del, och plöjt flera "bygga innervägg-trådar" men inte hittat nått.

Tacksam för svar
    Jag hade i flera år en vägg uppspänd i vardagsrummet, som jag bara spände fast med lite för långa reglar (ca 4-5 mm längre) När vi flyttade demonterade jag den helt sonika ch det blev inga märken vare sig i golv eller tal, däremot pluggade jag den i väggarna för vid eventuell demontering skulle jag ändå bli tvungen att tapetsera om eftersom jag hade olika tapeter i de två rummen.

Lycka till

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jul 2010
    Län: stockholms

Tack alla för tipsen! Då sågar jag nog upp parketten ändå, sambon och jag har funderat lite också, och kommit fram till att väggen ska nog stå för gott, så parketten blir sekundär.

Mollyplugg i taket alltså, och plugg i de anslutande väggarna. Det ska vara ett dörrhål i också, så jag vill vara på säkra sidan.

Tack igen, detta gör att jag lugnt kan planera arbetet med väggen!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen