5 654 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Nytt verandatak
Sida 1 av 2
Verandataket var för klent byggt av förra ägaren och när snön släppte från taket så knäcktes hela konstruktionen.
Det var ett vanligt plasttak med hela väggar runt om och jag behöver lite hjälp med dimensionen på reglarna som jag ska bygga upp det nya taket med. Det är alltså endast ett tak som jag ska bygga.
Taket är ca 6x4m och jag tänkte sätta en bärlina i husväggen (om den som finns nu är för klen) och lägga reglarna på den som sdan går rakt ut.
- Vilken dimension ska jag ha på reglerna som går från bärlinan och ut (2" x 8)?
-- CC mellan reglarna (60 cm)?
- Vilken dimension ska jag ha på "läkten" som plasttaket ska ligga på (2" x 2)?
-- CC läkten (45 cm)?
Tack.
Det var ett vanligt plasttak med hela väggar runt om och jag behöver lite hjälp med dimensionen på reglarna som jag ska bygga upp det nya taket med. Det är alltså endast ett tak som jag ska bygga.
Taket är ca 6x4m och jag tänkte sätta en bärlina i husväggen (om den som finns nu är för klen) och lägga reglarna på den som sdan går rakt ut.
- Vilken dimension ska jag ha på reglerna som går från bärlinan och ut (2" x 8)?
-- CC mellan reglarna (60 cm)?
- Vilken dimension ska jag ha på "läkten" som plasttaket ska ligga på (2" x 2)?
-- CC läkten (45 cm)?
Tack.
Redigerat:
Rent spontant känns det som att 45*195 reglar med c/c 600 mm så som du skriver borde räcka. Vill du räkna lite på det själv kan du ju gå in här http://www.byggbeskrivningar.se/ och kolla på deras dimensioneringsprogram. Där kan du räkna på altan med tak.
Jag tänkte om det hade kommit någon ny regel som jag behövde ta hänsyn till... men då så, då är det bara att skruva på som vanligt. 
(jag hittade inte beräkningsprogrammet)
(jag hittade inte beräkningsprogrammet)
Jag som tänkte att detta skulle bli ett litet finjobb....:O
Då har jag varit och mätt verandan och kom fram till att den är 480 x 280 och väggarna är inte alls stabila. (Verandan tillhör är inte min).
När jag kollade på den nuvarande bärlinan i väggen var det rena skiten och måste rivas. Det ser ut som ett riktigt fuskbygge som inte håller för lite snö (varför jag behöver bygga om det). Jag hade tänkt att göra en lättare renovering då det endast är taket som behöver bytas men jag inser att jag även kommer att behöva stödja upp väggarna en aning om dem ska kunna hålla.
Jag har ett alternativ.
På det här sättet har jag byggt ett stabilt tak ”inuti” den gamla delen. Fungerar det tror ni?
Eller ska jag blåsa bort hela skiten och bygga helt nytt (kostar mer men blir nog mycket bättre)?
Då har jag varit och mätt verandan och kom fram till att den är 480 x 280 och väggarna är inte alls stabila. (Verandan tillhör är inte min).
När jag kollade på den nuvarande bärlinan i väggen var det rena skiten och måste rivas. Det ser ut som ett riktigt fuskbygge som inte håller för lite snö (varför jag behöver bygga om det). Jag hade tänkt att göra en lättare renovering då det endast är taket som behöver bytas men jag inser att jag även kommer att behöva stödja upp väggarna en aning om dem ska kunna hålla.
Jag har ett alternativ.
- Om jag river taket och den yttre väggen (bara sidoväggarna kvar).
- Ny bärlina på väggen med balkskor.
- Sätta nya stolpar i vardera hörn som jag sedan lägger yttre takstolarna på. De inre stolparna skruvar jag i väggen och de yttre skruvar jag i trallregeln.
- Sedan hänger jag resterande takstolar i bärlinan och på den yttre bärlinan
- Läktar med 2tum2 och sedan på med taket
På det här sättet har jag byggt ett stabilt tak ”inuti” den gamla delen. Fungerar det tror ni?
Eller ska jag blåsa bort hela skiten och bygga helt nytt (kostar mer men blir nog mycket bättre)?
Redigerat:
Nä, det blir nog inte riktigt samma kostnad då det tillkommer två väggar men det kanske lönar sig i längden?Ola78 skrev:
Jag hade tänkt typ så här:
http://www.vk.se/uploaded/image/2007/5/9/altan.jpg
Jag tror det lönar sig i längden att du gör en ny veranda/altan. Gör du en altan som på bilden du länkade till blir det ju inte så många reglar att det blir jättedyrt att bygga nytt. Dock tyckte jag att bärlinan i framkanten på altanen på bilden såg lite klen ut, i alla fall när det kommer snö på taket, men jag kan ju ha fel
Det är inte "min" veranda på bilden, bara ett exempel.Ola78 skrev:Jag tror det lönar sig i längden att du gör en ny veranda/altan. Gör du en altan som på bilden du länkade till blir det ju inte så många reglar att det blir jättedyrt att bygga nytt. Dock tyckte jag att bärlinan i framkanten på altanen på bilden såg lite klen ut, i alla fall när det kommer snö på taket, men jag kan ju ha fel![]()
Jag tänkte bygga en liknande konstruktion/stomme och den främre bärlinan kommer att vara betydligt starkare än den på bilden. Även lite fetare stolpar, annars tror jag att takstolarna räcker till 280cm ut (2" 4)?
Trodde inte att det var din veranda, det var bara en ren reflektion jag gjorde. Verkar som du reagerat på det med. Stolparna tänkte jag också på, inte för att jag inte tror att stolparna på bilden inte skulle klara tyngden utan mer att det såg så spinkit ut.SnickarNicke skrev:
Jag hoppas bara att trallen har en bra stomme så att jag kan dra fast stolparna ordentligt. Annars vet jag inte vad jag ska göra. Tips?
Jaga skulle även kunna göra så här:
http://www.mark-bygg.se/Filer/altan/altan_stor%2044.JPG
Jaga skulle även kunna göra så här:
http://www.mark-bygg.se/Filer/altan/altan_stor%2044.JPG
Redigerat:
Gräv en grop under stolpen, skruva fast stolpen där du villa ha den, montera en stolpsko, gjut i hålet så pinnen på stolpskon hamnar i betongen.SnickarNicke skrev:
Lycka till
Jag som bara skulle byta taket.... :S
Det är inte bara att gräva, jag behöver riva trallen också men det är kanske det som behövs. Ska försöka kolla lite mer när jag rivit taket så får jag se hur det ser ut där under.
Jag tänkte en helgs jobb men så blir det aldrig... samma med "Jag ska bara ta en öl.." d^_^b
Det är inte bara att gräva, jag behöver riva trallen också men det är kanske det som behövs. Ska försöka kolla lite mer när jag rivit taket så får jag se hur det ser ut där under.
Jag tänkte en helgs jobb men så blir det aldrig... samma med "Jag ska bara ta en öl.." d^_^b