Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #46
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2010
    Län: Jönköping

Har man sen gjort misstaget att fråga någon på byggmax om råd angående virke lär man sig rätt kvickt att det finns bättre vägar att gå. Nog för att jag inte alltid kan svara på frågor på mitt jobb, men jag ser alltid till att kunden får hjälp av någon mer erfaren än mig om jag stöter på problem.

Edit; lägger man dessutom till den faktiska prisskillnaden mellan typ xl och byggmax (Om man vågar fråga om en rabatt hos xl) så går det ju jämnt ut

2.    länk #47
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Stockholms

Jag brukar köpa på byggmax pga priset - det är rätt stor skillnad. Visst ligger där många krokiga reglar o visst beror det på att folk slänger omkring dom så att de vrider sig, o personalen har ingen tid att rensa upp verkar det som - byggmax är lite som en sweatshop på det sättet, på andra gårdar får man tom hjälp med att lasta eller kan diskutera i 15 min om nån ny skruv.

När man tar hem virket kan det vara hur rakt som helst - men min erfarenhet är att det kroknar när det torkar, det verkar inte spela roll vart du köper det så man får försöka bygga med det färskt men då får man oundvikligen torksprickor senare.

När jag byggde mitt plank fick jag hem 1200m panel o läkt respektive från byggmax - de hade inte plastat om balarna utan det stod södra på dom o jag kasserade endast runt 5 löpmeter.

3.    länk #48
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Byggmax har bra virke.
    Eller tja, samma kvalla som andra. Det är ju helt vanligt Moelven-virke.

Om det sklijer något så är det väl viljan att rensa bort det sekunda, vilken skiljer sig både mellan olika byggmax likväl som alla andra virkeshandlare.
    Byggmax har ju också problemet med alla "idioter till kunder" som tror att dom är den enda virkeskunden i stan och ska dom ha 10 bitar ur en trave med 500 så ger dom sig inte förrän dom har grävt genom hela traven och sen lämnar dom skiten så det ser ut som efter slaget i Somme.
    När sen det virket legat så i några dagar är nästan alla bitar krokiga.

På tal om byggmax så tror jag att jag har fått bevittna hur mycket personalen betyder.
    Jag har faktiskt altlid tyckt att Byggmax i Uppsala har känts rätt OK . Dom hade för ett par år sedan en klippa till kille som t.o.m kunde en hel del och var trevlig och rolig att slänga några ord med.

Men när jag där nu sist, för ett par veckor sedan blev jag chockad.
    Precis hela butiken var ett kaos.
    Prislappar saknades massivt, saker låg fel och huller om buller.
    Tomt och urplockat här och var men oreda överallt annars.
    Brädgården var dock inte så väldigt mycket sämre än jag sett förut, men det syntes att ingen går och ordnar till i facken då och då, men det var det har det alltid varit lite si och så med.
    Killen i kassan hade jag inte vågat fråga om vilken sida av en hammare man spikar med.
    (Efter ett riktigt goddag yxskaft svar på en fråga jag hade).

Ja personalen betyder mycket. Jag hoppas det var tillfälligt och att det ser bättre ut när jag kommer dit nästa gång - vilken månad som helst.
    Den som vet mest, gissar minst.

4.    länk #49
    Lockes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2011
    Län: Västra Götaland

Köpte av en händelse virke (45x45) på Bauhaus för ett tag sedan. Det var väldigt dåligt. Massor med kvist, vridna och skeva.
    Totalrenovering och ombyggnad av ett problemhus byggt 1961.
    http://videblick.wordpress.com/

5.    länk #50
    Eld
    Senior medlem Medlem: Mar 2003
    Län: Stockholm

Jag handlar mycket på Byggmax. Det kan skilja mycket i kvalitet mellan buntarna. men jag tycker inte att virket man får hos andra byggvaruhandlare är bättre. Fula kvistar och vankanter är ett större problem än krokigt. När jag har plockade igenom buntarna på Byggmax senast jag handlade där i veckan så var det inte mycket av det som andra sorterat bort och som låg som plockepinn som var krokigt. Det var vankantat, transportskadat och hade fula kvisthål. Om XL och andra inte ids skylta med det priset som de är beredda att sälja virket för så får de skylla sig själva. Trallvirke behöver för övrigt inte vara spikrakt det är de grova reglarna man ska se upp med.

6.    länk #51
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2008
    Län: Västra Götaland

Jag letar seriöst efter en såg i Göteborgstrakten som jag kan handla direkt av.
    Det gäller virke till minst en stor nybyggnation, en del renovering och en utbyggnad så även om det inte är någon storskalig verksamhet så borde man kunna hitta en bra samarbetspartner här.

Har ni några tips?

7.    länk #52
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

Den enda såg i gbg-området jag kommer på just nu är Derome.
    Sen finns det säkert en hel del lokala bondesågar i regionen runt stan.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01