Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2009
    Län: Södermanland

Hur rikta upp ett innertak

Hej. Jag skall börja rikta upp ett innertak där takstolarna är "polskbyggda" på plats, alltså inte en rät vinkel någonstans och när man lägger en rätskiva över gleset ser man skillnader på upp till 15 mm. Glespanelen är skruvad med plast och isolering ovanpå. Jag tänker mig att mäta upp var taket är lägst för att sedan lossa skruvar och lägga distanser mellan glesen och takstolen. Men hur mäter jag upp det. Jag har ingen erfarenhet av laser, kan det funka? Eller har någon nåt annat tips?

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

Genomskinlig plastslang!
    Med lite färgad vätska i för att kunna läsa av enkelt.
    Har använt blandsaft...

3.    länk #3
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Det i laserväg jag kan tänka mig fungerar är rotationslaser med mottagare samt någon slags mätstång (som i detta fall kan vara hemgjord av en bit träläkt).
    Men det är ingen speciellt billig utrustning.

Lasern sätter du nära taket någonstans där den får fri sikt överallt.
    Sen väljer du takets nya nivå och ställer in mätstång och mottagare på denna höjd.

Sen sätter du mätstången mot varje punkt du önskar ställa in höjd på och justerar till att det stämmer.
    Den som vet mest, gissar minst.

4.    länk #4

Tack för tipset. Det låter ju enkelt. Det skall jag prova. Dyrt ja. 9000 kr enl uppgift. Men det kanske finns utrustning att hyra.

5.    länk #5
    Stefan Ns avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 38
    Län: Stockholm

Rotationslaser finns billigare. Bosch GLL-80 tex. Den kan man ju ha nytta av även till annat.

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Sep 2006
    Län: Blekinge

Jag brukar använda mig av en rotationslaser och en bit läkt med en decimeter tumstock/måttband fasttejpad på.
    Jag har en billig Black & Decker rotationslaser som jag brukar hänga upp i taket på lagom ögonhöjd, sen är det bara att sätta läkten mot en glespanel och avläsa ett mått, leta sedan rätt på den lägsta glesen och flytta måttbandet/tumstocken så du har laserlinjen vid 0mm på den lägsta glesen.
    Gå sedan runt med läkten och läs av vad du får för mått och skriv direkt på glesen hur många mm det diffar, när du mätt upp alla så är det bara att gå runt och lägga dit mellanlägg/kilar, jag har riktat både tak och golv på detta sätt med och det går relativt fort.

7.    länk #7

Bosch har även en grön rotationslaser:
    http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=158778556

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

Finns billiga rotationslasrar som gör jobbet tillräckligt bra. runt en tusing. Häng den från taket i mitten och sen gå runt med en tumstock och kolla av vilka höjder du har från strecket till glespanel och justera därefter

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007
    Län: Västra Götaland

Utgå från golvet vattra upp de fyra hörnen, pass och rätskiva lägg masonit eller andra distanser så hörnen är i våg mät upp till tak från dessa 4 punkter och mellan dessa fyra punkter spänn snöre, allt eftersom du reglar så spänner du upp nya snöre då du har de gamla snörena kvar som reterens, svårt att förklara hoppas du förstod snöre billigt pass har du väl och en bräda som rätskiva max 100:- kr

10.    länk #10

Det finns rotationslasrar att hyra på Ramirent för några hundralappar. Så det skall jag göra. Någon som har tips om underlägg. Jag brukar köra med masonit, men finns det speciella distanser med olika tjocklek? Har för mig att jag såg något om det på tv, men hittar inget när jag söker på nätet.

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Sverige

Genomskinlig plastslang!
    Med lite färgad vätska i för att kunna läsa av enkelt.
    Har använt blandsaft...
    Varför så mycket snack om lasrar då gammal hederlig teknik duger bra. Som Anaitis redan tipsat om. Åtminstone för engångsjobb, om man nu inte vill lägga pengar på en laser.

12.    länk #12

Varför så mycket snack om lasrar då gammal hederlig teknik duger bra. Som Anaitis redan tipsat om. Åtminstone för engångsjobb, om man nu inte vill lägga pengar på en laser.
    Använde slangmetoden till en husgrund i slutet på 70-talet. Jag tyckte det var knöligt och tog lång tid med vattennivån i slangen som aldrig stannade och till sist blev jag tvungen att kolla resultatet med ett avvägningsinstrument. Och justera. Jag kanske gjorde fel då, men det känns säkrare med lasern.

13.    länk #13
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Med slang så tar man det lugnt men gör man det rätt och ser till att det inte finns några luftbubblor så är slangen oslagbar.
    Den mäter bättre än även en dyr laser

14.    länk #14
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Jag brukar använda mig av en rotationslaser och en bit läkt med en decimeter tumstock/måttband fasttejpad på.
    Jag har en billig Black & Decker rotationslaser som jag brukar hänga upp i taket på lagom ögonhöjd, sen är det bara att sätta läkten mot en glespanel och avläsa ett mått, leta sedan rätt på den lägsta glesen och flytta måttbandet/tumstocken så du har laserlinjen vid 0mm på den lägsta glesen.
    Gå sedan runt med läkten och läs av vad du får för mått och skriv direkt på glesen hur många mm det diffar, när du mätt upp alla så är det bara att gå runt och lägga dit mellanlägg/kilar, jag har riktat både tak och golv på detta sätt med och det går relativt fort.
    Det där är ju ingen dum metod.
    Med den metoden går det ju tom att använda en billig linjelaser, bara man märker ut en referenspunkt då man flyttar den till ett nytt svepområde.
    Den som vet mest, gissar minst.

15.    länk #15

Det finns rotationslasrar att hyra på Ramirent för några hundralappar. Så det skall jag göra. Någon som har tips om underlägg. Jag brukar köra med masonit, men finns det speciella distanser med olika tjocklek? Har för mig att jag såg något om det på tv, men hittar inget när jag söker på nätet.
    Jag använder dessa två produkter när jag riktar upp golv, väggar och tak, och även när jag monterar fönster, dörrar etc.

http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=4509&n=10
    http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=4512&n=10

Distansbrickorna är väldigt smidiga att använda när man lärt sig vilket mått varje färg har,
    Brickorna finns i 1-5mm och har styrningar så man kan stapla dom i varandra, när det blir mer än 15-20mm så kör jag med kilarna istället.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen