Nykomling
Medlem: Feb 2011
Län: Västerbotten
källarprojekt
Ska gräva ur källaren, gjuta nytt och klinkra. Huset är dock gjutet direkt på marken, så 150 mm under golvet slutar ytterväggen. Vill inte gräva djupare än dräneringen, så hur ska man göra. Lägga byggplast, Isolera 50 mm och gjuta 100 mm?? Kan man få golvvärme till en rimlig kostnad på det??
Senior medlem
Medlem: Jul 2009
Län: Stockholm
Har du råd att offra lite takhöjd? Då kanske du kan få till iaf 15 cm isolering under plattan. Lägger du kapillärbrytande cellplast (Pordrän/Isodrän) så behöver du inte heller ha ett makadamskikt underst.
Senior medlem
Medlem: Jul 2009
Län: Stockholm
Låter som en fullt fungerande platta, men om du väljer att ha golvvärme i den så blir den ganska dyr i drift med tanke på den relativt tunna isoleringen. Frågan är väl vad komforten är värd för dig?
Nykomling
Medlem: Feb 2011
Län: Västerbotten
jag kommer inte sätta in golvvärme pga att underarbetet inte kan göras på rätt sätt. Nu var det väldans svårt att få tag på isodränskivor så undrar vad man har för alternativ? kan man sätta vanlig byggplast som kapilärbrytande och ta vanlig cellplast? Eller tänker jag fel? Är det dumt att sätta plast underst? Det jag tyckte va bra med isodrän var att hela plattan kunde "andas". Bli blöt och sen torka.