Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2010
    Län: Stockholm

Fundament på mellangolvbjälklag?

Vi funderar på att sätta in en täljstenskamin som ska sättas på övervåningen i ett souterränghus. Det är ett modulbyggt hus (Moelven) från 1975 med bärande lättbetongväggar i souterrängvåningen.
    Vi har fastnat för en täljstenskamin på ca 600kg vilket ju är för tungt utan fundament.
    Tanken är då att såga upp parkett, golvboard etc för att komma ned till den bärande betongväggen och sedan gjuta ett armerat fundament från betongväggen och upp till golvplanet.
    Kaminen är 58cm bred och väggen 22cm vilket innebär att om vi centrerar kaminen över väggen hamnar 18cm av kaminen på var sida om väggen.
    - kaminen väger ca 600kg och golvytan den tar är 0,27kvm (0,580m x 0,462m)
    - hur gjuter man ett fundament på bästa sätt för att få så hög bärighet som möjligt?
    form, armering, material etc?
    - blir det några konsekvenser för golvet på överplan när man sågar upp ett hål så här? Bärighet, svikt etc?
    - om det råkar gå en regel precis där hålet hamnar, hur hanterar man det? Kan den gjutas in eller ska den kläs in med lämpligt material?

Tacksam för hjälp.
    Nykomling

2.    länk #2
    Banned Medlem: Sep 2010

Oj, oj , oj. En sån fråga ska du inte ställa på ett byggforum. Jag jobbar i betongbranschen och jag skulle råda dej att ta hem en konstruktör som kan göra hållfasthetsberäkningar på betongväggen. Att armera och gjuta fundamentet är en enkel sak - men håller verkligen väggen som ska ta alla punktlaster?

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jul 2010

Tack för svar.
    Var hittar man en dylik konstruktör?
    Och hur tar man reda på vad väggen håller för?
    Nykomling

4.    länk #4
    Banned Medlem: Sep 2010

Tyvärr så kan jag inte hjälpa dej med dom frågorna pga jag vet inte - jag vet bara hur man gör vanliga betongkonstruktioner och när det är special, då följer jag en ritning från en konstruktör på ett byggföretag som lejt in mej.

5.    länk #5
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Jag kan bara hålla med tyresö. Nu är jag förviso el-teknolog och och inte bygg men jag ser en del frågor runt sidokrafter osv så definitivt en konstruktör på detta.
    De större byggbolagen har och de borde kunna få träff eller tipps om du provar med byggnadsingengörer i tex gula sidorna

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen