5 377 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
källartrappa
Vi planerar att göra om köket hemma. idag finns det engammal potatiskällaren under huset som inte används längre.
Tidigare gick man in utifrån men i samband med att man dränerade så laddes den ingången igen.
jag funderar på att göra ett håll i golvet med en lucka för att kunna komma ner i källaren, men givetvis vill jag ha hållet så litet som möjligt. Som min fråga är hur brant kan man göra stegen/trappan ner i källaren och hur stor hål behövs det för detta?
Källarhöjden är ca 210-220cm
Tidigare gick man in utifrån men i samband med att man dränerade så laddes den ingången igen.
jag funderar på att göra ett håll i golvet med en lucka för att kunna komma ner i källaren, men givetvis vill jag ha hållet så litet som möjligt. Som min fråga är hur brant kan man göra stegen/trappan ner i källaren och hur stor hål behövs det för detta?
Källarhöjden är ca 210-220cm
Om utrymmet under köket bara används i undantagsfall så kan en lucka vara lösningen, som du föreslår. I de hus som byggdes på 30,40-talet så var trappen brant, kanske 75-80 grader, ingen bekvämlighetsinrättning, i stort sett som lutningen på en vanlig husstege
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
En rak trappa kräver ett ganska stort hål också, när man går ner får man ju inte slå huvudet i luckkanten. Så hålet måste vara lite "längre" än vad trappan är.
En vertikal stege kräver minsta luckan.
Protte
En vertikal stege kräver minsta luckan.
Protte
Klicka här för att svara