Två snickare (+tjejen) har nu pratat på att det skulle underlätta och bli snyggt med hörnklossar ihop med taklisterna. Detta kunde jag kanske köpt om man haft taklist av gammalt stuk men har svårt att föreställa mig att det skulle bli bra med vanliga diskreta lister.
Hade tänkt mig kvarts cirkel formade som ett ( tecken dvs.... Någon som har detta och kan dela med sig en bild?
Jag vet inte, känns inte bra alls, så svårt kan det väl inte vara att såga utan att listerna spricker - så man slipper hörnklossar menar jag..
Är ju stängt nu så kan inte inhandla virke och laborera..
Hade tänkt mig kvarts cirkel formade som ett ( tecken dvs.... Någon som har detta och kan dela med sig en bild?
Jag vet inte, känns inte bra alls, så svårt kan det väl inte vara att såga utan att listerna spricker - så man slipper hörnklossar menar jag..
Är ju stängt nu så kan inte inhandla virke och laborera..
Är det hålkälslist du menar? 
Är inga konstigheter att montera utan att hörnen spricker. Virket skall bara vara torrt och själv tycker jag det bästa är att göra kontraprofiler i hörnen (alltså inte gera ihop dem).
Hur det ser ut med hörnklossar vet jag inte, men med dessa kanske det blir coolt.

Är inga konstigheter att montera utan att hörnen spricker. Virket skall bara vara torrt och själv tycker jag det bästa är att göra kontraprofiler i hörnen (alltså inte gera ihop dem).
Hur det ser ut med hörnklossar vet jag inte, men med dessa kanske det blir coolt.
För några år sedan när jag gjorde två rum så funderade jag också på hörnklotsar och frågade "min hovsnickare" (ett mycket duktigt och hjälpsamt proffs) vad han tyckte. Han tyckte att -- det ser "jåligt" ut med klotsar, så det blev gersågen för mig. Risken för sprickor är väl endast om du är ovarsam och spikar för nära änden, då är det nog större risk att spräcka klotsarna om du inte förborrar ordentligt.
Utmaningen för mig var att vända taklisten rätt i gersågen (handdriven), med lite träning på några korta bitar så gick även det
Utmaningen för mig var att vända taklisten rätt i gersågen (handdriven), med lite träning på några korta bitar så gick även det
ska man göra riktigt fint och rätt så ska det göras med bara en list gerad.... och den andra rak.Amatörbyggaren skrev:För några år sedan när jag gjorde två rum så funderade jag också på hörnklotsar och frågade "min hovsnickare" (ett mycket duktigt och hjälpsamt proffs) vad han tyckte. Han tyckte att -- det ser "jåligt" ut med klotsar, så det blev gersågen för mig. Risken för sprickor är väl endast om du är ovarsam och spikar för nära änden, då är det nog större risk att spräcka klotsarna om du inte förborrar ordentligt.
Då karvar man den gerade listen lövtunn på baksidan, oftast blir det bättre och lättare att få det bra på det viset, då en takvinkel inte alltid är exakt ....
Tack för det tipset Milkshaken. Tyvärr så kommer det några år för sent men skall ha det i åtanke nästa gång. Som amatör så kan man ju inte alltid genvägarna, tack i alla fall.
Finns ett par trådar om att använda kontraprofil när man sammanfogar lister, jag kör det alltid. Det är lite pyssligt med det blir snyggt.
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40654-girning-av-lister.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40654-girning-av-lister.html
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Klicka här för att svara