Gudfader
Medlem: Feb 2008
Län: Gotland
Styra upp sned väggstump (med komplikationer)
Vårt gamla hus är byggt i vinkel, och jag har fullständigt blåst ut hela ovanplanet på köks/badrumsdelen och byggt nytt.
Allt, utom väggsnutten där elcentralen sitter, se bild.
Denna vägg från 70-talet står rätt vid öpnningen, men ca 25 mm för långt in vid muren , vilket framgår av glipan mot plywooden på golvet.
Att plocka av skivan är långt ifrån trivialt då den är infäst ovanför det nuvarande innertaket, inte heller kan jag riva hela väggen pga elcentralen och andra komplikationer på baksidan.
Helst skulle jag bara vilja lägga på en skiva som bygger 25 mm i högerkant och sedan går ut i noll mot öppningen.
Frågan är bara hur man gör detta på ett vettigt sätt??
Att plocka av skivan är långt ifrån trivialt då den är infäst ovanför det nuvarande innertaket, inte heller kan jag riva hela väggen pga elcentralen och andra komplikationer på baksidan.
Kan du inte bara kapa den jämnt med innertaket, sätta passbitar på reglarna och dit med en ny skiva? Ojämnheter vid taket gömmer du sedan bakom en taklist. Som bonus kommer du antagligen åt elskåpets fästen såpass så du kan justera ut det så det ligger i linje med din nya vägg.
Gudfader
Medlem: Feb 2008
Län: Gotland
Det var min första tanke också, men det är inget elskåp i vanlig bemärkelse utan en platsbyggd trälåda i väggen. Sedan finns det att annat skåp (bredband) påbyggt på baksidan, så det är trassligt.
Fullt med el dessutom, så man har ju ingen större lust att gå fram med tigersågen..
Just nu är jag inne på att sätta renoveringsgips i olika tjocka lager och sedan spackla ut resten.
Senior medlem
Medlem: Jan 2008
Ålder: 34
Län: Jönköpings län
Kan inte en lösning vara att såga till kilar så att en 13 gips passar, det kanske blir lite pilligt men borde kunna gå. Fast ditt eget alternativ kanske går fortare i slutändan så det är möjligen en bättre lösning.
Fullvärdig medlem
Medlem: Sep 2008
Län: Stockholms
Vad sägs om att cirkelsåga bort en remsa högst uppe och nere i väggen. Med rätt djup inställning borde risken att komma åt kablar vara minimal. Nu har du blottat reglarna -kapa infästningarna och knuffa väggen i rätt position o spika fast igen. Men det kanske inte funkar.