Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2006

Snickarn får till 4 mm glapp på planstegen i ek. Suck!

Jag blir så trött.
    Anlitat snickare för att klä trappan med Lundbergs trapprenoveringssats i ek.

Glappet mellan plansteg och vagnstycke är nu 3,5 till 4 mm på varje sida.
    På Stepkits hemsida står att man behöver max ha 1-2 mm glapp.
    Lundberg uppgav på telefon att 2 mm är max vad man skall ha.

3,5-4 mm låter kanske inte mycket men det syns rätt ordentligt. Visst skall det dit vit akrylfog som trollar bort lite, men det blir ju ändå rätt tjocka fogar.

Skall man behöva göra allt själv, eller? Känns så jäkla trist. Materialt går på 10.000 och sen kan inte snickarn hålla hyfsad precision.

Frågan är om jag kan kräva snickarn på att göra om skiten, eller?

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: västra götaland

ja, 3-4 mm glapp borde det såklart inte bli, borde ganska lätt att få helt tätt eller runt 1mm glapp. Vet inte vad man kan begära men 3-4 mm låter mycket för mig med.

3.    länk #3
    Banned Medlem: May 2006
    Län: Kalmar

hr du monteringsanvisning på saken, så bör det inte vara något problem att få snickaren att göra om.... bara visa det på ett sjysst sätt för honom....
    I annat fall kan ju jag komma och göra jobbet... ALLFIX.....

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2006

Ja, nu har han fixat till det ganska bra. Bytt ut de värsta planstegen och fixat till utan diskussion.
    Känns skönt det ordnade sig och att jag bara behövde säga till att jag inte var nöjd. Visst, några steg kunde vara bättre men jag är rätt nöjd ändå.

Ett steg fick jag fixa till efter han gått idag då han inte centrerat plansteget vilket medförde 0 mm glapp i ena ändan och 3-4 i andra. Märkligt!

Sen lyckades han idag med att missa ta bort en matta på golvet vid trappan och satt sättsteget ovanpå mattan och klämt fast den!! Det får han byta ut imorgon.

Mitt råd ät att speca max mm glapp när du beställer trapprenovering.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Stockholms län

Man kan tycka att det ska räcka med att monteringsanvisningen följs då stegen monteras.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01