Jag ska bygga om halva vårt garage till sovrum och det är redan isolerat, är det isf något särskilt man bör tänka på vid tillägsisolering på insidan?
Räcker det att regla upp och isolera eller behöver man någon Plast/Folieskikt mellan isolering och skivmaterial?

Detta borde ju rimligtvis finnas på plats idag och genom att sätt upp ytterligare ett skikt borde man väl stänga inne ev fukt mellan skikten eller?

Milkshaken
Du kan ju kolla det själv lite smidigt..... Men förmodligen sitter det ett plastskikt där ja. Är garaget gammalt?
Och precis som du skriver så stänger man in fukten mellan skikten om man har 2 lager med plast... Dvs INTE BRA..

Plast får man ha max 1/3 in i en isolerad vägg så beroende på hur tjockt isolerad den är idag och hur tjockt du vill isolera den så kan kanske plasten vara kvar annars får du ta bort den och sätta ny

Garaget sitter ihop med huset och är byggt -81, får försöka kolla om det sitter något där.

det är nog inte säkert att det är plast i väggen i garaget då det oftast inte är gjort för att hålla en låg temperatur där så plasten kan strula till det i de fallen och det är väll inte så mycket isolering där heller så plasten inte är nödvändig men bäst att kolla innan du isolerar mer och som mats sa så ska inte plasten sitta längre in än 1/3 i väggen från insidan

sen brukar vissa hävda att är det under 150mm och andra under 120mm isolering så behövs inte tätskiktet då fukten kan vandra när det är så tunt men ska det bli ett rum där nån kan bo så bör du ligga på 200mm isolering i väggen och när du ändå behöver kolla om det finns plast i väggen så kolla om det finns luftspalt mot panelen med då det inte är säkert att det är det i ett garage

och hur ska du göra med golvet ? regla upp och isolera där för då skulle jag nog lägga en luftspalt mot plattan innan du lägger isolering där och göra så det kan ventelera ut fukt som kan komma från plattan men om det redan är ganska så varmt där så skulle det nog räcka med vanlig läkt på cc30 och sen 95mm reglar och isolera mellan dom med en plats under och trägolv ovanpå så borde det bli användbart

Jag vet att det finns luftspalt mot panelen då garaget är en del av huset, det är som sagt ett radhus och endast en yttervägg det handlar om i det här fallet, jag ska behålla halva garaget som förråd och "sidorna " på garaget är mot innervägg (min och grannens).

När det gäller golvet så har jag källarvåning under så det är inte platta mot mark.
Det jag är mest bekymrad över är egentligen taket, jag vet inte just nu hur konstruktionen ser ut vad det gäller isolering och dess tjocklek men jag har tänkt att sänka taket och isolera även där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.