Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: Östergötland

Gjuta betongpelare. Missfärgning varenda gång

Hejsan.
    Jag hoppas att någon med erfarenhet av mina problem kan hjälpa mig.
    Jag håller på att gjuta betongpelare till våran uppfart. Jag tycker mig själv ha byggt formarna efter konstens alla regler, men gång på gång råkar jag ut för samma problem. Så vad är då problemet? Jo, hörnen och kanterna på pelarna blir alltid missfärgade. De blir alltid mörkare än resten av pelarna. Oftast totalt oregelbundet missfärgade. Dvs bredare missfärgning på vissa ställen smalare på andra.

Jag är nu inne på 8nde försöket och det blev likadant.
    Jag använder mig av plyfaskivor när jag gjuter eftersom jag tycker ytan blir bäst på det viset. Jag har vidtagit en massa åtgärder för att försöka undgå problemet. Från att försökt täta formen så ingen luft kan ta sig in till att lacka snittytorna. Jag har vibrerat formerna olika mycket och jag får till det riktigt fint, får inga bublor alls. Men den mörka missfärgningen kvarstår.

Är det någon som har något tips för detta övergår verkligen mitt förstånd.

Mvh Jonas

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Norrbottens län

Låt pelarna stå några månader så försvinner "missfärgningen"
    "Missfärgningen" kan komma ifrån ett armeringsjärn som finns i varje hörne?

3.    länk #3

Ja tiden kanske kan ta bort det. Jag trodde det kanske hade med armeringen att göra men så provade jag att gjuta en utan armering, men fick fortfarande samma problem.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Dec 2007
    Län: Jönköping

Köp färdig betong?

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Norrbottens län

Hmm.. intressant.. ta en bild?
    Borde ju ha med "bränningen" att göra och inte formen.
    Fyrkantig form?

6.    länk #6
    Banned Medlem: Sep 2010
    Län: Stockholm

Så ser alla nygjutna konstruktioner ut - och jag har faktiskt ingen logisk förklaring, mer än att det brukar bli mörka partier där formen har sugit ur vätska ur betongen (ändträ). T,ex en privatkund hade köpt billig vanlig plyfa och han hade spacklat och slipat ojämnheterna på plyfan - hans grindstolpar har väldigt mörka partier efter spacklet - även efter flera år.

Jag måste i alla fall ge dej en eloge för ditt engagemang.....men 8 ggr? Den lilla varningsklockan ringer om att ditt framtida klädmode kommer att bestå av en skjorta med för långa ärmar och med läderspännen på ryggen.

Ska du få till en riktigt snygg betongyta, så ska du beställa ut en betongbil med en C32/40 0-8 luft4,5 - 5,5% S5. ("luft 4,5 - 5,5%" gäller bara nakna utomhuskonstruktioner). Om du använder formplyfa till det här betongreceptet, så kommer gjutytan att kännas exakt som en blank glas-skiva.

Se till att formen är kryss-säkrad med reglar och att formen är extremt hållbar och helt vattentät = 100% tät. Det här betongreceptet skapar ett enormt formtryck och letar sej igenom en springa på 2 mm.
    Tätar du formen med silicon, så kommer det att synas på betongytan - gör i så fall ett extremt snyggt siliconjobb.

när du sen gjuter - fyll upp 30 cm betong i formen och stick ner vibbran MAX 1 sek (!) i varje hörn. Fyll på 30 cm till och max 1 sek i alla hörn igen och gör så tills formen är full.

En viktig sak för att få extra fin gjutyta är att du 5 min innan du häller i betong, fuktar formen invändigt, med en blomspruta - för då suger inte formvirket vätska från betongen - gäller även formplyfa, även om formplyfa suger åt sej 1000 ggr mindre vätska än en brädform.

Vill du ha några väldigt diskreta mönster ex.vis diskret randiga pelare, så skapar du det mönstret med silvertejp - betongytan blir exakt som strukturen på silvertejpen - skitsnyggt! Annars kan du klä insidan på formen med en vattenavvisande strukturtapet.

Det här betongreceptet fångar upp och återger allt, på ett exakt vis - Tejpar du en rand med vanlig billig och tunn kartongtejp, så kommer randen att diskret synas i betongytan.

Jag har ju via mitt jobb sett så många riktigt snygga betonggjutningar från helt sanslösa betongidéer så jag är fullmatad med 1000-tals balla grejer man kan göra med betong

Här kan du se och läsa om hur man bygger tåliga väggformar som jag väldigt ofta pumpar betong i.

http://www.betongbanken.com/index.aspx?s=3842
    Senast redigerad av Tyresö 2010-12-11 01:11 Anledning: pumpar betong bättre än jag stavar...

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Dec 2010
    Län: Uppsala

Armeringen skulle jag tippa på när det gäller små pelare. Dock lär det försvinna med tiden.

8.    länk #8
    Banned Medlem: Sep 2010
    Län: Stockholm

Armeringen skulle jag tippa på när det gäller små pelare. Dock lär det försvinna med tiden.

I så fall skulle det vara likadant på alla storlekar, eftersom armeringsjärnen ska alltid vara ingjutna med 5 cm från ytan - oavsett storlek på konstruktion.

Det enda som armeringsjärnen kan göra, är bruna fläckar pga rostgenomslag när armeringsjärnen har blivit ingjutna för nära ytan.

9.    länk #9

Tack för svaren! Verkligen fin hjälp. Å förresten, ja må vara envis, men stilkänsla har jag
    Återkommer efter nästa gjutning när jag beställt betongen.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2008
    Län: västra götaland

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01