Jag skulle behöva hjälp att dimersionera en balk för att ersätta en vägg. Väggen är bärande och bjälklaget till övervåningen är skarvat och vilar på den, väggen går genom hela huset som är knappt 10 meter långt, jag har tagit bort drygt halva väggen och ska upp med en balk. Spannet på balken blir ca 5.5 meter och inga perlare ska användas förutom i ändorna. Den kommer att ligga på lämpliga pelare som står på en murad vägg i källaren samt jag kommer jacka ur och sticka in den i yttervägg samt en bit i den befintliga väggen på motsatt sida.
Balken som jag har är en IPE 200 men jag tycker att det är lite i klenaste laget, övre våningen består av två mindre rum samt en liten toalett. Huset ligger i västmanland i västeråstrakten.
Jag hade tänkt montera balken i helgen men har som sagt börjat få lite kalla fötter. Räcker en IPE 200 med 5.5 m spann utan pelare på mitten? Jag har flera balkar så om nödvändigt och om det hjälper kan jag eventuellt montera två bredvid varandra, men vill ju helst undvika det.
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
jag är ingen konstruktör. Men jag tror att en väsentlig uppgift är hur stor spännvidd det är i andra riktningen, dvs hur mycket golvyta skall balken bära upp.
Inomhusbjälklag skall dimensioneras för 200kg per kvm, plus egenvikt, ev väggar och ev. last som kommer från taket.
Senior medlem
Medlem: Aug 2007
Län: Västernorrland
Jag hade ett liknande belastningsfall när jag byggde för 1.5 år sen.
Min övervåning är totalt 7m bred och vilar i mitten på en IPE balk.
Jag har fribärande takstolar så ingen extra last förutom mellanbjälklaget belastar balken.
När jag räknade på det så kom jag fram till att en IPE 240 krävdes för att klara byggnormerna för nerböjning.
Med tanke på att en IPE 240 är dubbelt så kraftig som en IPE 200 så skulle jag nog sätta dubbla balkar för att sova helt lugnt om natten.
Så här såg det ut, min balk är såklart längre än 5.5m, men eftersom jag har en pelare så får jag ett liknande belastningsfall som dig.
Utan att ha räknat på det så skulle jag nog avråda dig. Håller säkert i brottgränstillståndet men du riskerar stora nedböjningar samt stor svikt på bjälklaget.