Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2009
    Län: Kalmar

Sandwichkonstruktion för isolera innerväggar

Hej
    Jag har en fundering kring tilläggsisolering av insidan på ytterväggar.
    Har en 30-tals villa med putts + tjocka stående spontade plankor + Tretex.
    Alltså inte mycket till isolering.

Då har jag funderat på om det finns några alternativ till traditionel tilläggsisolering med regling och glasfiber isolering.

Det hade varit trevligt om det fanns en gipsskiva med EPS cellplast limmad på baksidan som bara vore att skruva upp. Men jag har aldrig sett ngt sådant.

Då funderar jag lite på en annan liknande lösning som jag skulle vilja ha era åsikter om.
    Om man använder Gipslim och limmar upp hårda cellplastskivor typ EPS som är 20-30mm på innerväggarna. Och när det är torrt så limmar och skruvar man på vanlig eller renoveringsgips utan på cellplasten. Gipslimmet skulle få skivmaterialen att bli som en sandwichkonstruktion och ligga absolut fast mot underlaget. Man måste självklart använda lite längre gipsskruv som når in till plankväggen. Cellplasten skulle ju även fungera som en ångspärr. Tänker bara fräsa in lite plaströr till ny el i tretexskivan först.

Borde i alla fall ge en konstruktion som inte bygger så mycket och helt utan köldbryggor, och skulle gå riktigt snabbt och bli relativt billigt ..tror jag.
    Vad tror ni är det helt galet???
    Senast redigerad av jensax1 2010-10-09 22:08

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Sep 2010
    Län: Skåne

Jag har inte samma förutsättningar som dig då jag har tegel och siporex men jag har donat på ovanvåningen sen vi flyttade in och där har jag skruvat cellplast via spånskiva på ena väggen.(100mm cellpast och sen 22mm golvspån, sen golvgips).
    Andra gavel är 100mm cellplast,22mmbärläkt,45regel och däremellan 70mm isolering vad den nu heter.

Skruva genom hela paketet på en gång utan att behöva märka upp och borra och plugga och sen träffa rätt med en 200mm skruv låter alldeles för enkelt

3.    länk #3

Kan tillägga att min golvmani är inte helt obefogad då jag inte får upp mer än 600mm genom trappen men spontat 22mm i vägg känns rätt hyfsat

4.    länk #4
    Apprentices avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Cellplast brukar ej användas invändigt pga brandegenskaperna, däremot förekommer ju träspån och spånskivor fortfarande, så, det där är ju ett ställningstagande. Vill du slippa köldbryggor finns ju alltid plåtreglar.

5.    länk #5

Cellplast mot siporex lät bäst i mina öron då jag lyssnade på mig själv
    Faktiskt svårt att hitta nån info om just detta byggnadssätt har jag märkt.
    Precis som om alla bygger kojor i trä i detta land
    Klart man inte ska isolera så man får frostsprängningar i teglet men var går gränsen?
    Ska det va kallt på innerväggen som här?
    Tegel,siporex,tretex och det finns inte ens tretex i alla väggar.

Brandegenskaperna tycker jag man kan sluta spåna vidare på för ifall det det tagit sig förbi gips och spån och sen in till cellplast är man redan där rätt illa på det.
    Men visst finns det eluttag och sånt som ligger närmare cellplasten.
    Kan va intressesant ifall man enbart har väggar i huset men har man det möblerat så lär möblerna brinna upp inna.

6.    länk #6

Cellplast brukar ej användas invändigt pga brandegenskaperna, däremot förekommer ju träspån och spånskivor fortfarande, så, det där är ju ett ställningstagande. Vill du slippa köldbryggor finns ju alltid plåtreglar.
    Stålreglar är ju ett självklart alternativ till träreglar men det är ändå bra mycket mera arbete med fler moment än min fundering med bara gips, cellplast och lim. Jag kan heller inte se vad som skulle bli bättre om man avser den minsta möjliga påbyggnaden (45mm reglar skulle jag tro). Med EPS cellplast så funderar jag på att använda 20 eller 30 mm och ev. skulle jag bara använda renoveringsgips på 6mm.
    Jag har läst något faktablad från någon av cellplast tillverkarna att EPS cellplast ska isolera mycket bätter än glasfiberull. Om man argumenterar med att jag inte kommer att kunna använda gipsexpander skruv så är det något jag ändå inte gillar. En regäl plankvägg finns att skruva i bakom tretexskivan.
    Senast redigerad av jensax1 2010-10-09 23:22

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: May 2004

Det finns ett system med EPS limmad på gipsskiva. Sök på Ecoprim varmvägg.

8.    länk #8

Det finns ett system med EPS limmad på gipsskiva. Sök på Ecoprim varmvägg.
    Det finns alltså... precis vad jag hade funderat på!
    Skillnaden är väl att de har en special regel i sin konstruktion vilket förmodligen behövs om man ha 55mm isolering eller om man saknar trä att skruva skivan i. Men de har ju även med 30mm isolering.
    Ska försöka hitta lite prisuppgifter. Kan väl tänka mig att det inte har fått så mycket genomslag för att det kanske blir dyrare spill när det är förmonterat!? EPS skivorna finns i olika mått och har fasade skarvar som tillåter lite mera "pusslande" än gips som det brukar bli mycket spill av.

Hittade lite info:
    http://www.stenull.paroc.se/produktd...00_WB.indd.pdf
    http://www.stenull.paroc.se/produktd...wn/Arb3048.pdf

Men om man som i mitt fall vill använda 30 mm EPS och har en plankvägg att skruva i bakom tretexskivan så borde det väl fungera utan reglar. Speciellt om jag tandspacklar med Gipsskivelim bakom skarvarna vilket skulle minska risken för rörelser i skarven. Ett annat problem är att jag inte kan hitta några gipsskruv som är längre än 57 mm, för det borde bli ca 53 mm till plankväggen och då skulle jag behöva skruv på minst 67 mm.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen