Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #46
    Banned Medlem: Sep 2010
    Län: Stockholm

Betongpumpare

I dagligt tal jämställs nog ofta ackord och beting men i princip har du rätt.

Är man intresserad av svensk industrihistoria rekommenderar jag boken "Människor i Scania under 100 år (1991)" av professor Eric Giertz som idag är vice rektor på KTH i Stockholm. Boken är inte bara en berättelse om Scanias historia utan också en detaljerad beskrivning av industrins framväxt samt fack- och arbetsgivarorganisationernas utveckling. I boken avhandlas också tidmätningens (MTM=Metod Tid Mätning) bakgrund och framväxt och där kan man lära sig allt man behöver veta om ackord och beting. En bra bok framför brasan under mörka höstkvällar.
    Jag måste, trots alla käftsmällar du fått, ge dej en eloge pga du har svar på allt och att du verkligen gör en djupgrävande undersökning för att få fram ditt budskap!

2.    länk #47
    Banned Medlem: Sep 2010

Betongpumpare

Jag vill även understryka att du med din envishet att aldrig ge upp, trots motgångar och att du trots motgångarna ändå är ödmjuk och tar dej tid att fördjupa dej i nonsens, bara för att vara till-lags. Jag vet att det är omöjligt att rekrytera dej via det här forumet, men med den mentaliteten du har, så är du ett ämne för att pumpa betong!

Alla ni andra betongpumpsförare, som läser denna tråden och har råkat ut för totalhaveri med separerad betong i hela masten, förstår vad jag menar med Thomas59 målmedvetenhet och att han står för sin sak och dessutom är ödmjuk!

Du har en anställning hos mej direkt! Men det är bara i min fantasi eftersom det här forumet är inte format efter företagsreklam eller personalrekrytering, vilket är helt rätt inställning för att skapa ett seriöst byggforum. Det viktigaste för mej är att det fortfarande är möjligt och att det finns "gubbar" som har den "gamla" mentaliteten som behövs för att jag ytterligare ska ska kunna expandera mitt företag.

3.    länk #48
    Lockes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2011
    Län: Västra Götaland

Jag sällar mig till den nyfikna skara som vill veta vad Tomas59 arbetar med.

När det gäller ursprungsfrågan låter priset inte orimligt men kanske i storstadsnivå. Var i landet skall arbetet utföras?

Jag hade nog föredragit en lättbyggnadsvägg - man bör nog ta med isolering i kalkylen också. Materialet ligger nog ganska rimligt i det fallet.
    Totalrenovering och ombyggnad av ett problemhus byggt 1961.
    http://videblick.wordpress.com/

4.    länk #49
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Västerbotten

Många hantverkare i denna tråd kan jag se

Jag förstår inte varför ni går så hårt åt Thomas59? Hans inställning är ju självklar d v s vid löpande räkning ska man betala för den tid hantverkaren arbetar och inte betala för tid när hantverkaren inte arbetar. Ska han verkligen behöva redovisa sitt arbete för att få framföra en sån självklarhet?

Alla hantverkare jag anlitar jobbar på det sättet. Senast när elektrikern var här tog det 3 timmar. Självklart betalar jag då reseersättning, material och de 3 timmarna. Skulle de ha tagit 5 timmar hade jag betalat för det också då jag litar på honom. Däremot skulle jag aldrig betala för 8 timmar bara med motiveringen att han inte hade något att göra resten av dagen eller att han hade ett ackordsystem som krävde det.....

Däremot förstår jag problematiken med att få ihop fulla dagar med debitering och därför frågar jag i god tid hantverkaren under vilken vecka han kan komma och sedan ger jag honom friheten att göra jobbet när som helst under den veckan när det passar för honom med andra jobb.

/Krille

5.    länk #50
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Nu var det ju nästan ett år sedan TS ställde frågan, så vi kan förmoda att han antingen bitit i det sura äpplet och betalat överpriset för sin vägg eller skrinlagt projektet.

Men för att bidra med lite uppgifter, så hjälpte jag (som är egen företagare, men inte snickare) för ett tag sedan en släkting med att uppföra en ungefär sådan innervägg som TS frågar efter. Att lasta bilen med verktyg och koppla på släp, köra till "kunden" (tre mil) och då köra inom Bygmax och hämta material, resa väggen, städa undan, plocka ihop och köra hem igen tog mig ungefär en dag. En snickare gör det rimligen snabbare.

Materialet till TS vägg går på 1500-1600 kronor på Byggmax.

Så utifrån detta kan man gissa att den som lämnat offerten kalkylerar med ca 1000 kr/h och 100% påslag på materialet. Om det är rimligt eller inte får ju var och en bedöma, men det var en offert, så det är ju meningen att den ska bedömas.

Ang. diskussionen om att man måste "fylla upp" så det blir hela dagar: om man har en dröm, en dröm att stämpla in klockan sju varje morgon och stämpla ut klockan fyra varje eftermiddag, och tryggt veta att man får betalt för varje minut däremellan, då ska man söka sig en anställning, inte starta eget. Om man jobbar som egen företagare så blir vissa dagar kortare än andra. Då får man glädja sig åt att man är ledig den tiden. Vissa dagar blir längre än andra. Då får man glädja sig åt att man tjänar pengar medan andra sitter framför TV:n.
    Senast redigerad av andersmc 2011-09-15 17:27

6.    länk #51
    Thomas Lundquists avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2011

Nu var det ju nästan ett år sedan TS ställde frågan, så vi kan förmoda att han antingen bitit i det sura äpplet och betalat överpriset för sin vägg eller skrinlagt projektet.

Men för att bidra med lite uppgifter, så hjälpte jag (som är egen företagare, men inte snickare) för ett tag sedan en släkting med att uppföra en ungefär sådan innervägg som TS frågar efter. Att lasta bilen med verktyg och koppla på släp, köra till "kunden" (tre mil) och då köra inom Bygmax och hämta material, resa väggen, städa undan, plocka ihop och köra hem igen tog mig ungefär en dag. En snickare gör det rimligen snabbare.

Materialet till TS vägg går på 1500-1600 kronor på Byggmax.

Så utifrån detta kan man gissa att den som lämnat offerten kalkylerar med ca 1000 kr/h och 100% påslag på materialet. Om det är rimligt eller inte får ju var och en bedöma, men det var en offert, så det är ju meningen att den ska bedömas.

Ang. diskussionen om att man måste "fylla upp" så det blir hela dagar: om man har en dröm, en dröm att stämpla in klockan sju varje morgon och stämpla ut klockan fyra varje eftermiddag, och tryggt veta att man får betalt för varje minut däremellan, då ska man söka sig en anställning, inte starta eget. Om man jobbar som egen företagare så blir vissa dagar kortare än andra. Då får man glädja sig åt att man är ledig den tiden. Vissa dagar blir längre än andra. Då får man glädja sig åt att man tjänar pengar medan andra sitter framför TV:n.
    Nu vet ju du med stor sannolikhet inte vad som skulle fästas i vad och med vad när det gäller TS vägg.
    Så när du påstår dig veta vad materialet skulle kosta till TS vägg med en marginal på 100 spänn, så är det inte trovärdigt.

Nu var det här en offert, och om jag själv som är +40-åring skulle få en sådan offertförfrågan så skulle jag också se till att täcka upp hela dagen i offerten, om det inte var en gammal kund eller att jag på något annat sätt skulle acceptera en icke full dag.
    Det är valparna, den nya generationen som tar dom här typen av jobb och orkar fara runt som vettvillingar som jag själv gjorde i början. Så är det.

Nu vet jag inte vad du gör som egen företagare, men dom få dagarna som blir korta för min del väljer jag inte med den här typen av modell.

7.    länk #52
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Nu vet ju du med stor sannolikhet inte vad som skulle fästas i vad och med vad när det gäller TS vägg.
    Så när du påstår dig veta vad materialet skulle kosta till TS vägg med en marginal på 100 spänn, så är det inte trovärdigt.

Nu var det här en offert, och om jag själv som är +40-åring skulle få en sådan offertförfrågan så skulle jag också se till att täcka upp hela dagen i offerten, om det inte var en gammal kund eller att jag på något annat sätt skulle acceptera en icke full dag.
    Det är valparna, den nya generationen som tar dom här typen av jobb och orkar fara runt som vettvillingar som jag själv gjorde i början. Så är det.

Nu vet jag inte vad du gör som egen företagare, men dom få dagarna som blir korta för min del väljer jag inte med den här typen av modell.
    Nu är det knappast kärnfysik att räkna ut vad materialet till en vägg kostar. Och ärligt talat så har jag inte räknat, det är bara en erfarenhetsbaserad gissning. Men det hade varit mycket trevligare om du, som den yrkesman jag förmodar att du är, i stället för att missfirma mitt kostnadsförslag, hade visat hur du hade gjort kalkylen. Förmodligen mycket mer lärorikt för forumets medlemmar, dessutom.

Men egentligen är det ointressant vad materialet kostar på Byggmax. Yrkesmän handlar väl inte där? De handlar på riktiga byggvaruhus, där de har rabatt, så det blir ännu billigare än Byggmax.

Om du täcker upp hela dagen i offerten är väl inte helt fel. Det tog ju mig, som amatör, en dag att resa en liknande vägg, så en yrkesman bör väl klara det på ungefär samma tid. Men den som lämnat offerten har snarare täckt upp för TVÅ dagar, det var det som var det anmärkningsvärda.

Men det här med att "täcka upp"; om man räknar med att ett jobb kommer att ta 7,5 timmar så känns det väl helt OK att räkna det som en hel dag. Men om det beräknas till 5 timmar? Avrundar man uppåt till 8 då med? Om det tar 3 timmar? Var går gränsen?

8.    länk #53
    Thomas Lundquists avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2011

Nu är det knappast kärnfysik att räkna ut vad materialet till en vägg kostar. Och ärligt talat så har jag inte räknat, det är bara en erfarenhetsbaserad gissning. Men det hade varit mycket trevligare om du, som den yrkesman jag förmodar att du är, i stället för att missfirma mitt kostnadsförslag, hade visat hur du hade gjort kalkylen. Förmodligen mycket mer lärorikt för forumets medlemmar, dessutom.

Men egentligen är det ointressant vad materialet kostar på Byggmax. Yrkesmän handlar väl inte där? De handlar på riktiga byggvaruhus, där de har rabatt, så det blir ännu billigare än Byggmax.

Om du täcker upp hela dagen i offerten är väl inte helt fel. Det tog ju mig, som amatör, en dag att resa en liknande vägg, så en yrkesman bör väl klara det på ungefär samma tid. Men den som lämnat offerten har snarare täckt upp för TVÅ dagar, det var det som var det anmärkningsvärda.

Men det här med att "täcka upp"; om man räknar med att ett jobb kommer att ta 7,5 timmar så känns det väl helt OK att räkna det som en hel dag. Men om det beräknas till 5 timmar? Avrundar man uppåt till 8 då med? Om det tar 3 timmar? Var går gränsen?
    Nej, det handlar inte om kärnfysik, men tydligen ligger det närmare att vara ett medium.
    Frågan är vad som är svårast.

När jag vet väggens tjocklek, material på reglar, vad golvet har för material och om det finns golvvärme, takets material, väggars material där reglar ska fästas mm, så kan jag räkna ut materialpris.
    Detta betyder att jag måste ha ett underlag till offerten, jag kan inte chansa till mig ett pris. Om jag mot förmodan skulle göra det så skulle siktet riktas uppåt naturligtvis.

Jag handlar sällan/ aldrig på byggmax, ser kvalité och service som det viktigaste för mina inköp.
    Hur jag fördelar min rabatt är upp till mig, men oftast så fördelar jag största delen av kakan till kund.
    Inom bygg så finns det inte mycket guld att skära när det gäller material, det har du nog fått om bakfoten.
    VVS och i viss mån EL är nog grupperna du syftar på när du målar upp dina rabattdrömmar.

Hantverkaren som utfärdat offerten kanske har fubbat lite och bakat in resor, parkering och sophantering i tiden.
    Sen vet vi inte vad väggen ska fästas i, om materialet ska bäras upp flera våningar, så att hävda att det är överpris utan underlag är lite oseriöst.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen