Betongtrappa ska förlängas hur gör jag

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2010-09-06, 00:09
Citera |  #1

Nykomling

Medlem: maj 2009
Län: örebro län
Betongtrappa ska förlängas hur gör jag

Första inlägget på forumet handlar om en betongtrappa jag har i mitt lilla torp. Betongkeps och betongtrappa två obehagligt hårda saker.
Till saken som ni ser på bilderna ska hela verandataket bort och bytas och betontrappan ska förlängas 1,4m till höger.
MIna frågor blir alltså hur jag ska ta mig till. Det ska sägas att jag är en rookie på området. Men jag har gjutit ett brunnslock en gång i tiden.

Storleken på förlängningen är 1,4x1,1x0,65. Det är bara det översta altandelen jag ska förlänga och inga trappsteg.
Jag hade tänkt använda mig utav betong. Det blir en dryg kubik. Först ska jag väl ta bort det översta ytskiktet på gräsmattan har jag förstått och fylla ut med singel. Kan jag sen fylla ut med stenbumlingar så att jag inte behöver så mycket betong?Ska trots allt handblanda betongen.

Kan jag använda grovbetong först och sedan det översta lagret med lite finare betong så att det blir lite skönare att gå på?

Jag har gjort en träram som går i ytterkant och på sidan men sen tänkte jag att betongen ska ligga mot den gamla altangrunden och mot husgrunden. Kommer det bli glipor eller så när man lägger mot befintlig betong?

Ska ju som sagt ha nya stolpar till taket. Behöver jag sätta några "plintjärn"(osäker på fackordet här) i betongen när jag gjuter eller kan jag borra dit dom senare eller?

Många frågor blev det men tack i förväg alla betongproffs.

marcus
forum/marcus110-1-.jpg  

Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons