Hej,

Ska under ett par års sikt byta ut alla dörrar och dörrposter i källaren. Alla väggar är av betong.
Har redan nu bytt ut en dörrpost, men det blev inte bra. Jag använder karmskruvar, som måste pluggas i betongen och därmed förborras.
Hur i hela friden ska man:
1. Veta exakt vart man ska borra? När man markerar genom hålen i karmen hamnar man inte rätt. Mäta sig till det?
2. Få borren att hamna där man har märkt ut? I och med att betongborren är tjocka i toppen så går det inte att centrera hålet perfekt där man vill ha det, borren rör på sig. Har provat att förborra med en mindre borr, utan lyckat resultat. Använder ordentliga borr och en borrhammare.

Mvh

Stefan

Det finns styrningar som man sätter i hålen för karmskruven.
Kila karmen sätt i en centrering i hålet och borra flytta till nästa hål tills du har borrat alla hålen ta bort karmen borra hålen till rätt mått plugga och montera karmen med karmskruv.

aha. Hittar man sådana styrningar på vilken bygghandel som helst eller?

Adjufix eller motsvarande underlättar.

Redigerat:
Essve har centreringshylsor i sitt sortiment för 5 och 10 mm borr tror jag

Ja använder du 10mm direkt så behöver du inte ta ner karmen då är det bara att slå i pluggen genom karmen och sedan skruva i karmskruven. Jag gjorde så när jag monterade alla dörrar och fönster i mitt hus.

bigsnucke skrev:
Adjufix eller motsvarande underlättar.
Tack, något sådant får det bli!

Ja den är ännu enklare.Jag körde med plugg eftersom jag har Leca som inte är det mest montagevänliga materialet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.