Hej!
Ska bättra på lite geringar på mina golvlister, d.v.s. täcka över vissa sprickor där gerningen inte blivit helt hundra...
Ska jag använda latex eller akryl? Vilka fördelar har respektive typ? Lättast att jobba med?
Efteråt så ska jag måla listerna en gång till, så ev. färg på fogen spelar nästan ingen roll!
Tacksam för svar!
/ M
Ska bättra på lite geringar på mina golvlister, d.v.s. täcka över vissa sprickor där gerningen inte blivit helt hundra...
Ska jag använda latex eller akryl? Vilka fördelar har respektive typ? Lättast att jobba med?
Efteråt så ska jag måla listerna en gång till, så ev. färg på fogen spelar nästan ingen roll!
Tacksam för svar!
/ M
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Måla över fogen behöver du också göra av den anledningen att akryl/latexfog blir ful annars, drar åt sig damm och fläckar. Så det är inget alternativ att utelämna målningen bara fölr att färgen skulle vara "rätt". Se till att dra över med ett finger fuktat i lite såp/diskmedelsvatten. Och låt fogen torka minst ett dygn trots att den känns torr efter en timme. Annars får du fula torksprickor i färgen.Maveric77 skrev:
/A
Kan det vara så enkelt att det är samma sak...? Min händige far pratar alltid om akrylfog och min svåger som är snickare pratar om latex. Därför trodde jag att det var olika saker, men med samma ändamål!
Nej, utelämna målningen är inget alternativ, tro mig!
Nej, utelämna målningen är inget alternativ, tro mig!
Nu har jag varit på Beckers och handlat latexfog! 
Skillnaden enligt personalen (och texten på tuben) är att akryl kan man använda inne och ute. Dessutom är den liiite mer elastisk än latex är.
Latex å andra sidan kan bara användas inomhus.
Dessutom tog de 60 kr tuben för latexen och 112 kr tuben för akrylfogen... Så det blev den billiga!
Skillnaden enligt personalen (och texten på tuben) är att akryl kan man använda inne och ute. Dessutom är den liiite mer elastisk än latex är.
Latex å andra sidan kan bara användas inomhus.
Dessutom tog de 60 kr tuben för latexen och 112 kr tuben för akrylfogen... Så det blev den billiga!
Spinner vidare lite om det är okej
Undrar om någon vet vad som egentligen skiljer billigt och dyrt åt? Inför tapetsering eller där jag vet att det ska målas över (enbart inomhus), så använder jag nämligen alltid Hornbachs 'egna' akrylfog, 9.90 tuben är svårslaget
Tittar man på märkestuber så är ju priserna runt de som nämns ovan, en enorm skillnad speciellt om man ska ha 2-3-4 tuber.
Undrar om någon vet vad som egentligen skiljer billigt och dyrt åt? Inför tapetsering eller där jag vet att det ska målas över (enbart inomhus), så använder jag nämligen alltid Hornbachs 'egna' akrylfog, 9.90 tuben är svårslaget
Möjligt att jag fick tag i gammal fog hos Hornbach, men den behöll inte elasticiteten så värst länge utan blev hård och smulig efter bara några veckor. Kan ju haft otur och fått tag på antingen gammalt eller något som hade förvarats i minusgrader.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden