Hej!

Ska bättra på lite geringar på mina golvlister, d.v.s. täcka över vissa sprickor där gerningen inte blivit helt hundra...

Ska jag använda latex eller akryl? Vilka fördelar har respektive typ? Lättast att jobba med?

Efteråt så ska jag måla listerna en gång till, så ev. färg på fogen spelar nästan ingen roll!

Tacksam för svar!

/ M

I min värld är akrylat= akryl + latex och latexfog/akrylfog samma sak. Men jag är ingen målare...

Maveric77 skrev:
Hej!

....

Efteråt så ska jag måla listerna en gång till, så ev. färg på fogen spelar nästan ingen roll!

Tacksam för svar!

/ M
Måla över fogen behöver du också göra av den anledningen att akryl/latexfog blir ful annars, drar åt sig damm och fläckar. Så det är inget alternativ att utelämna målningen bara fölr att färgen skulle vara "rätt". Se till att dra över med ett finger fuktat i lite såp/diskmedelsvatten. Och låt fogen torka minst ett dygn trots att den känns torr efter en timme. Annars får du fula torksprickor i färgen.

/A

Kan det vara så enkelt att det är samma sak...? Min händige far pratar alltid om akrylfog och min svåger som är snickare pratar om latex. Därför trodde jag att det var olika saker, men med samma ändamål!

Nej, utelämna målningen är inget alternativ, tro mig! ;)

Jag tror det är samma sak.. En akrylfog betyder väl att den är vit och övermålnngsbar, latex tror jag är mer gamla skolan bara.

Nu har jag varit på Beckers och handlat latexfog! ;)

Skillnaden enligt personalen (och texten på tuben) är att akryl kan man använda inne och ute. Dessutom är den liiite mer elastisk än latex är.

Latex å andra sidan kan bara användas inomhus.

Dessutom tog de 60 kr tuben för latexen och 112 kr tuben för akrylfogen... Så det blev den billiga!

• Gilla
Oskar Rönneman
  • Laddar…
Spinner vidare lite om det är okej :)
Undrar om någon vet vad som egentligen skiljer billigt och dyrt åt? Inför tapetsering eller där jag vet att det ska målas över (enbart inomhus), så använder jag nämligen alltid Hornbachs 'egna' akrylfog, 9.90 tuben är svårslaget :D Tittar man på märkestuber så är ju priserna runt de som nämns ovan, en enorm skillnad speciellt om man ska ha 2-3-4 tuber.

Möjligt att jag fick tag i gammal fog hos Hornbach, men den behöll inte elasticiteten så värst länge utan blev hård och smulig efter bara några veckor. Kan ju haft otur och fått tag på antingen gammalt eller något som hade förvarats i minusgrader.

Min erfarenhet är att de billigare alternativen krymper mer, dvs innehåller mer vatten.

Lägger in en bild här, om någon mer dyker in på forumet i jakt på svar på frågan.

Webbsida som jämför egenskaper mellan akryl- och latexfog. Informationsartikel från Casco.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mi Ti
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.