30 737 läst ·
38 svar
31k läst
38 svar
bara dra en regel under panelen mot möss? = mögel?
Experimenterade och visade en bild här men ingen nappade. Däremot bekräftades min teori om att spikband borde funkat... Enda är att nu vågar jag inte chansa då hålen är lite förstora..
fast nu när jag såg bilden igen så är det ju rätt generösa gap mellan tänderna, då borde ju generösa hål i spikband gå också

fast nu när jag såg bilden igen så är det ju rätt generösa gap mellan tänderna, då borde ju generösa hål i spikband gå också

5-6 mm är nog mest en springa och inte ett runt hål. En riktigt liten mus kan säkert pressa sig igenom en glipa som är större än 6 mm tex mellan två brädor. Men att den skulle ta sig igenom ett runt hål på 7 mm i oeftergivlig plåt är nog ingen större risk för.
Produkter som diskuteras: "bensaltensid"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 398 kr inkl moms
Läs mer
Jag tycker det ser smutt ut med hålbandet, i Yrrol's kläder skulle jag poppat fast ett sådant. 
tjb's museband är ju inge roliga för plånboken heller, en hel rulle hålband från jula kostar väl som ett enda 1,2 meters museband, typ.
Jag har dessa museband runt friggan, hade förträngt kostnaden ... *hehe*
tjb's museband är ju inge roliga för plånboken heller, en hel rulle hålband från jula kostar väl som ett enda 1,2 meters museband, typ.
Jag har dessa museband runt friggan, hade förträngt kostnaden ... *hehe*
Hålen på dessa band är 6,66mm
Hade anticimex här och han sa att de banden skulle funka iaf. Men han blev lite tveksam när jag ifrågasatte 6mm principen, men nappade på att det isf gällde springor.
----
Nu har jag testat detta på en kortgavel. Häftade upp aluminiumnät med rostfria klamrar. Sen skruvade jag upp bandet med korta utomhus montageskruv.
Efter det tryckte jag upp nätet, men då märkte jag att på vissa ställen hade vindskyddpappen halkat bort från panelen och det var ju glypa mellan panel och pappen.
-vet inte riktigt hur jag ska hantera det...
Tryckte upp nätet och det la väl sig skapligt och så... Vet dock inte om jag ska försöka häfta fast nätet mot pappen, eller om jag ska dra en till hålbands remsa närmast grunden vad nu det skulle göra förnytta, eller flera hålband så hela gapet mellan panel och grund är täckt..

vad gör jag härnäst?
Hade anticimex här och han sa att de banden skulle funka iaf. Men han blev lite tveksam när jag ifrågasatte 6mm principen, men nappade på att det isf gällde springor.
----
Nu har jag testat detta på en kortgavel. Häftade upp aluminiumnät med rostfria klamrar. Sen skruvade jag upp bandet med korta utomhus montageskruv.
Efter det tryckte jag upp nätet, men då märkte jag att på vissa ställen hade vindskyddpappen halkat bort från panelen och det var ju glypa mellan panel och pappen.
-vet inte riktigt hur jag ska hantera det...
Tryckte upp nätet och det la väl sig skapligt och så... Vet dock inte om jag ska försöka häfta fast nätet mot pappen, eller om jag ska dra en till hålbands remsa närmast grunden vad nu det skulle göra förnytta, eller flera hålband så hela gapet mellan panel och grund är täckt..

vad gör jag härnäst?
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
nu ska vi se hur du menar...
jag tar en

och sätter hurdå och vardå? med lim?
ska jag ta en sådan, kanske med annan vinkel, trycka upp den som en kil, full med massa lim, och på så vis få nätet att nypa på både fasad och pappen?
jag tar en

och sätter hurdå och vardå? med lim?
ska jag ta en sådan, kanske med annan vinkel, trycka upp den som en kil, full med massa lim, och på så vis få nätet att nypa på både fasad och pappen?