Y
min spikläkt är så högt upp, det ihop med någon vindpapp, så kan jag inte montera på det viset..

såvida jag inte sätter en ny bräda under som jag kan montera banden på

• Gilla
P67
  • Laddar…
jag tänkte om det skulle gå att fästa i botten av panelen"ändträt"ett till bra ord:D

Y
Experimenterade och visade en bild här men ingen nappade. Däremot bekräftades min teori om att spikband borde funkat... Enda är att nu vågar jag inte chansa då hålen är lite förstora..

fast nu när jag såg bilden igen så är det ju rätt generösa gap mellan tänderna, då borde ju generösa hål i spikband gå också

musbandide.jpg

Så här ser det ut hos min vän.

• musband.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5-6 mm är nog mest en springa och inte ett runt hål. En riktigt liten mus kan säkert pressa sig igenom en glipa som är större än 6 mm tex mellan två brädor. Men att den skulle ta sig igenom ett runt hål på 7 mm i oeftergivlig plåt är nog ingen större risk för.

Jag vill upprepa att hålbandet har används i många år av Älvsbyhus ägare med stor framgång.

kamilenski skrev:
Så här ser det ut hos min vän.
Ingen droppnäsa?

Danne031 skrev:
Ingen droppnäsa?
Vet inte ens vad det är! ;)

Det är just därför är Älvsbyhus portade i Danmark. Man får behandla ändarna extra noga. Olja in 3 ggr + bensaltensid + 3ggr färg.

Mikael_L
Jag tycker det ser smutt ut med hålbandet, i Yrrol's kläder skulle jag poppat fast ett sådant. :)

tjb's museband är ju inge roliga för plånboken heller, en hel rulle hålband från jula kostar väl som ett enda 1,2 meters museband, typ.
Jag har dessa museband runt friggan, hade förträngt kostnaden ... *hehe*

Y
jo det får nog bli hålband, fast den med färre hål då de största hålen var någon millimeter mindre på dem.
Dock blir jag isf nojig att det stryper andningen men...

Återkommer med projektbilder sen, hehe

Stryper? Luften är tunnare än vatten! Och jag lovar att vattnet rinner genom.

Y
Hålen på dessa band är 6,66mm

Hade anticimex här och han sa att de banden skulle funka iaf. Men han blev lite tveksam när jag ifrågasatte 6mm principen, men nappade på att det isf gällde springor.

----

Nu har jag testat detta på en kortgavel. Häftade upp aluminiumnät med rostfria klamrar. Sen skruvade jag upp bandet med korta utomhus montageskruv.

Efter det tryckte jag upp nätet, men då märkte jag att på vissa ställen hade vindskyddpappen halkat bort från panelen och det var ju glypa mellan panel och pappen.
-vet inte riktigt hur jag ska hantera det...

Tryckte upp nätet och det la väl sig skapligt och så... Vet dock inte om jag ska försöka häfta fast nätet mot pappen, eller om jag ska dra en till hålbands remsa närmast grunden vad nu det skulle göra förnytta, eller flera hålband så hela gapet mellan panel och grund är täckt..

mushinder.jpg
vad gör jag härnäst?

Mikael_L
Yrrol skrev:
vad gör jag härnäst?
Skaffa katt .... :D :cool:

Kör med galvade vinkelbeslag till ytterhörn som man spacklar normal sätt. Den kan du limma mot fasaden. Resten tar hålbandet hand om.

Y
nu ska vi se hur du menar...

jag tar en
34952945.jpg
och sätter hurdå och vardå? med lim?

ska jag ta en sådan, kanske med annan vinkel, trycka upp den som en kil, full med massa lim, och på så vis få nätet att nypa på både fasad och pappen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.