Senior medlem
Medlem: Jan 2008
Ålder: 34
Län: Jönköpings län
Gör den så här istället utifrån räknat
Träfasad
Luftspalt 28*70 gärna snedfasad
Vindpapp istället för asfaboard, går snabbare
Isolering
Ingen vindpapp mot den varma sidan, ska vara plast så det blir tätt,
annars kan varm innomhusluft kondensera i väggen med mögel som följd.
OSB-skiva, råspont eller liknande.
Gips
Tapet.
Senior medlem
Medlem: Jan 2008
Ålder: 34
Län: Jönköpings län
mats_o lösningar är inte fel heller, mina var som sagt förslag och asfan är inte svårtbearbetad. mats_o, när du menar modern vindduk är det tex Isover Vario Duplex du tänker på då? Har du använt det och funkar det bra? Är väl kanske väl så bra lösning i gamla hus kan jag tänka mig där det kan vara svårt att få det 100% tät.
Moderator
Medlem: Jan 2004
Län: Västernorrland
tror det
Jag har bara provat parocs variant när jag byggde mitt varmförråd efter tipps från en bekant som är ex snickare. (han fixade dessutom ett trevligt pris)
Det jag ser som den stora fördelen är dels vikten,en 25X2.70 rulle väger ju inte mycket mer än en enda asfa skiva.
Dels hastigheten man får upp den med. Antingen fäster man med pappspik (så gjorde jag) eller med en kraftigare häftpistol.
Bara fästa i toppen på stommen och sen går man och rullar ut väggen. Jag valde att gå i samma höjd som hammarbandet så jag kunde på så sätt rulla bygget runt.
Vipps så var väggarna vädertäta.
Nackdelen är ju om man ska bygga något som man inte ska sätta skivor på insidan på. Tex ett kalförråd. Duken stabiliserar ju inte alls på samma vis som tex asfa så sätter man inte skivor på insidan så skulle jag ta asfan men annars tycker jag att dukarna är väl värda att fundera på.
Forumgud
Medlem: Jun 2009
Län: Uppsala
Jag satte vindduk på garaget förra året, går väldigt lätt om man är två en som rullar ut duken och en som fäster, jag använde en el-driven häftpistol och kommer aldrig att använda papp, asfaboard etc efter att ha provat duken. Minns inte fabrikatet men den var grön/vit höll isoleringen torr under en regnskur som ingen räknat med också.