Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: jönköpings län

Konstruktion av vägg. hjälp!

Hej
    Behöver lite råd ang. konstruktionen på en vägg. Börjar utifrån och går inåt.

Träfasad
    Luftspalt
    Asfaltboard
    Isolering, isover,
    Vindpapp
    OSB-skiva
    Gips
    Tapet

Väggen är reglad med 12 cm regel.

Behövs det ytterligare fuktspärr? Vad tror ni om konstruktionen, går det att göra så här?

2.    länk #2
    Ola78s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Ålder: 34
    Län: Jönköpings län

Gör den så här istället utifrån räknat
    Träfasad
    Luftspalt 28*70 gärna snedfasad
    Vindpapp istället för asfaboard, går snabbare
    Isolering
    Ingen vindpapp mot den varma sidan, ska vara plast så det blir tätt,
    annars kan varm innomhusluft kondensera i väggen med mögel som följd.
    OSB-skiva, råspont eller liknande.
    Gips
    Tapet.

3.    länk #3
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

ocj jag ser gärna ett byte av vindpappen mot en modern vindduk istället.
    Andas åt ett hål och tät åt andra.

Asfan har som fördel att den stabiliserar konstruktionen innan innergipsen kommer dit

4.    länk #4
    Ola78s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Ålder: 34
    Län: Jönköpings län

mats_o lösningar är inte fel heller, mina var som sagt förslag och asfan är inte svårtbearbetad. mats_o, när du menar modern vindduk är det tex Isover Vario Duplex du tänker på då? Har du använt det och funkar det bra? Är väl kanske väl så bra lösning i gamla hus kan jag tänka mig där det kan vara svårt att få det 100% tät.

5.    länk #5
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

tror det
    Jag har bara provat parocs variant när jag byggde mitt varmförråd efter tipps från en bekant som är ex snickare. (han fixade dessutom ett trevligt pris)
    Det jag ser som den stora fördelen är dels vikten,en 25X2.70 rulle väger ju inte mycket mer än en enda asfa skiva.
    Dels hastigheten man får upp den med. Antingen fäster man med pappspik (så gjorde jag) eller med en kraftigare häftpistol.
    Bara fästa i toppen på stommen och sen går man och rullar ut väggen. Jag valde att gå i samma höjd som hammarbandet så jag kunde på så sätt rulla bygget runt.
    Vipps så var väggarna vädertäta.

Nackdelen är ju om man ska bygga något som man inte ska sätta skivor på insidan på. Tex ett kalförråd. Duken stabiliserar ju inte alls på samma vis som tex asfa så sätter man inte skivor på insidan så skulle jag ta asfan men annars tycker jag att dukarna är väl värda att fundera på.

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Uppsala

Jag satte vindduk på garaget förra året, går väldigt lätt om man är två en som rullar ut duken och en som fäster, jag använde en el-driven häftpistol och kommer aldrig att använda papp, asfaboard etc efter att ha provat duken. Minns inte fabrikatet men den var grön/vit höll isoleringen torr under en regnskur som ingen räknat med också.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen