Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2010
    Län: Västra Götaland

Flytspackel över golvgips

Jag har köpt en lägenhet (80m2) där hallen och v-rummet är 20-30mm lägre i nivå än övriga rummen. Denna yta är 30m2 och jag behöver på något sätt utjämna denna nivån med de övriga rummens. I hallen börjar det med 20mm lägre nivå o så ökar den till 30mm när man kommer i slutet på vardagsrummet, så ja, det lutar (hallen är 4,5m lång, vardagsrummet 3,6m) Tanken är sen att lägga parkett-golv utan trösklar/övergångslister så det ser ut som "i ett stycke", om man kan kalla det så.

Jag har fått olika råd på hur man skulle kunna lösa detta problem. Första rådet är att helt enkelt flytspackla. Räknar man på den ytan o de nivåer så snackar vi om ca 1237,5kg flytspackel. Ex. räkning är vid 1.65kg per m2 per mm så blir det ca 1.65 x 30m2 x 25mm (20 till 30mm blir 25mm på ett ungefär) = 1237,5kg eller ca 50 säckar (25kg per säck, ByggMax) eller 8 450kr (169kr per säck, ByggMax). Detta tycker jag är ganska saftigt pris och det behövs en hel del arbete för att få det gjort.

Det andra rådet är att limma 2 st, 12,5mm golvgipsskivor, direkt mot betongen och på så sätt öka nivån. ex. räkning blir ca 42 skivor (med 12,5x600x2400 skivor från ByggMax, så blir det 1,44m2 per skiva eller 21 skivor per 30m2, x2 blir ju 42skivor) eller 3045kr. Det här är nog en budget som tilltalar mig bättre. Problemet är bara då nivåerna är olika, så lär även slutresultatet bli olika. Man skulle kunna blanda 6mm skivor på de lägre höjderna men då lär jag ändå behöva ha tröskel/övergångslist av något slag.

Skulle man kunna först flytspackla "lite", för att jämna till så att nivåerna är lika stora, och sedan gå med golvgipsskivorna för att höja alltihop så mycket som man känner eller kan man köra med golvgipsskivorna först och sedan flytspackla ÖVER dessa? Primas lär det behövas i vilket fall som helst...

Kan man göra det på något annat enklare/bättre/billigare sätt?

Tack på förhand!!!

/S.

2.    länk #2
    Stefan Ns avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 38
    Län: Stockholm

Det är ju inte alltid att den billigaste lösningen är den bästa. Jag hade skippat gipset alla gånger och bara flytit. Om du trots allt måste ha gips så ta dom underst och flyt ovanpå för exakt höjd.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen