hejsan.
börjar planera på att ta bort en vägg mellan 2 rum för att få ett större vardagsrum och pga att den öppna spisen står i andra rummet som just nu är gästrum. man vill ju kunna sitta i soffan o glo på tv samtidigt som man har en mys brasa i öppna spisen.
nu till min fundering. väggen i fråga är av nå slags lättbetong för då man borrar i den så behövs de inte vara slag på borrmaskinen men de är sten matrial.. huset är ett putshus ifrån 47 och mäklaren sa att den väggen var en hjärtvägg då vi tittade på huset och funderade redan då på om de gick att slå ut den... dock har jag suttit o kollat ritningarna och på dom finns inte den väggen med så jag vete tusan om den är bärande... den går då inte ända upp till taket på övervåningen utan där är det ett stort rum, har för mig att en bärande vägg ska gå hela vägen ifrån källare o upp till tak.
lägger in bilder på ritningarna så kanske nån här kan se vilken vägg som är bärande
bilden med de röda strecket är där de finns en vägg nu med en dörr i och det är den väggen jag vill ta bort. vet inte om ritningarna är helt ok för fönstret på som sitter på kortsidan i ena rummet sitter igentligen i det andra rummet i verkligheten men de kanske sker lite ändringar under bygget utan att ritningarna ändras, va kanske inte så noga på 40 talet då detta byggdes... hoppas nån kan sprida lite ljus över detta
/Mvh