Nykomling
Medlem: Jul 2010
Län: Västra Götaland
Cementgolv och väggar i källare till trägolv och gips
Hej,
Jag tänkte renovera min källare som idag endast består av cementgolv (platta) gjuten uppskattningsvis på 50-talet. Torr och fin. Väggarna är av betongsten och även dom är torra och fina.
Huset dränerades 2004 så det känns tryggt.
Jag skulle vilja gipsa väggarna samt göra ordning golvet med antigen trägolv alt. laminat (beroende på hur mycket budgeten räcker till).
Fråga:
Vad är lämpligast och så klart även mest prisvärt att göra med golvet för att kunna lägga trägolv/laminat.
Golvet är dock idag inte helt vågrätt så det behöver riktas lite innan men jag hade hoppas på att slippa flytspackla allt.
Har hört att man kan lägga någon form av fuktspärr (matta?/plast?) och därefter regla upp till rätt nivå men hur gör man med isoleringen? Vilken ordning och hur skall jag fästa regelverket i betongen.
Och om man lägger fuktspärr så måste man väl leda bort fukten på något sätt? Ventil i väggen?
... många frågor från en som är rätt händig men aldrig gjort något sånt här projekt
dom flesta gillestugor från 60-70-talet rivs ut just på grund av samma tvivelaktiga inrednings sätt som du planerar tillämpa i din gamla källare.
Så länge du har golv och väggar öppna och utan tätt beläggning av fuktkänslig material så visst ser det torrt ut och konstigt vore annars i ett normalt källare.
Gör en test: klistra lufttätt en bit plastfölje på ditt golv och observera om du får kondens under följen efter några dygn. Samma kan du göra på väggen närmast golv.
Om du putsar väggar och lägger klinker på golvet så slipper du mögelsanera och göra jobbet en gång till. Allt annat innebär mögelrisk i källare.
gaia
Nykomling
Medlem: Jul 2010
Län: Västra Götaland
Alright, bra tips! Tack!
Men att lägga klinker kommer innebära att jag måste flytspackla allt eftersom det inte ligger i våg.
Det rör sig om ca. 25 kvm så jag vet inte hur stor kostnaden för detta blir.
Att putsa väggarna låter smart men har aldrig gett mig på detta tidigare (gipsa kändes enklare). Är detta något man skall ge sig på själv? Ytskikt på golv/väggar behöver dock inte vara tiptop utan klinker+puts kan funka.
När man idag bygger en bottenplatta, hur får man bort funkten från den? Borde det inte vara samma eller skiljer det sig så mycket mellan gamla plattor och nya?
Senior medlem
Medlem: Jul 2009
Län: Stockholm
Jag har just putsat om delar av mina källarväggar. Det går bra att göra själv, och är tjockleken minst 5 mm så är det inte så svårt att få det snyggt. Största problemet (i mitt fall) var att få det snyggt i skarven till befintlig kvarvarande puts. Det tog dock betydligt längre tid (och gick åt fler säckar) än jag trott, man kan inte blanda så mycket puts åt gången om man ska hinna få upp det på väggen och få det jämnt och snyggt.
När man gör en ny platta idag har man både kapillärbrytande skikt (makadam eller annan grov kross) och några dm isolering innan man gjuter betongen - samt ibland även en tät plastfilm som både stoppar fuktvandring och radon.