3 195 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Innervägg med garderober -> Innervägg utan garderober
Hej,
efter att ha varit en flitig forumläsare under de senaste 2,5 åren sedan jag blev husägare är det nu dags att börja ta tag i renoveringen av huset.
Jag har ett enplanshus med källare byggt 1975 och planerar att stegvis renovera i princip hela huset. En grovplanering av renoveringen är gjord och först i tur är arbetsrummet.
Väggen mellan sovrummet och arbetsrummet består, vad jag kan förstå av ritningar och av vad jag själv kan se och knacka mig till garderober vars bakstycken är klädda med spånskivor.
Planen är att byta ut "garderobsväggen" mot en "vanlig" reglad vägg, för att på så sätt öka ytan i arbetsrummet, tanken är att både jag och sambon ska kunna få plats med våra "hemma-arbetsplatser" i samma rum. I samband med detta kommer vi även att påbörja dragning av nätverk samt förnya och utöka elen.
Jag har av en vän fått rådet att använda stålskenor och stålreglar istället för träreglar och att på dessa först fästa träskiva och därefter gipsskiva utanpå träskivan, för att på så sätt lättare kunna fästa saker på väggarna.
Nåväl, nu till mina första frågor på forumet:
1. Är min väns råd goda eller dåliga råd?
2. Ska träskivan vara spånskiva eller OSB-skiva? Fördelar/nackdelar?
3. Ska gipsskivorna fästas med skarvarna förskjutna mot träskivornas skarvar?
4. Räcker det att gipsskivorna fästas med skruv i träskivorna eller ska de limmas också?
5. Vilken typ av skruv ska träskivorna fästas med, träskruv eller metallskruv?
6. Vilken typ av skruv ska gipsskivorna fästas med, gipsskruv eller träskruv?
// Martin N.
efter att ha varit en flitig forumläsare under de senaste 2,5 åren sedan jag blev husägare är det nu dags att börja ta tag i renoveringen av huset.
Jag har ett enplanshus med källare byggt 1975 och planerar att stegvis renovera i princip hela huset. En grovplanering av renoveringen är gjord och först i tur är arbetsrummet.
Väggen mellan sovrummet och arbetsrummet består, vad jag kan förstå av ritningar och av vad jag själv kan se och knacka mig till garderober vars bakstycken är klädda med spånskivor.
Planen är att byta ut "garderobsväggen" mot en "vanlig" reglad vägg, för att på så sätt öka ytan i arbetsrummet, tanken är att både jag och sambon ska kunna få plats med våra "hemma-arbetsplatser" i samma rum. I samband med detta kommer vi även att påbörja dragning av nätverk samt förnya och utöka elen.
Jag har av en vän fått rådet att använda stålskenor och stålreglar istället för träreglar och att på dessa först fästa träskiva och därefter gipsskiva utanpå träskivan, för att på så sätt lättare kunna fästa saker på väggarna.
Nåväl, nu till mina första frågor på forumet:
4. Räcker det att gipsskivorna fästas med skruv i träskivorna eller ska de limmas också?
// Martin N.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Hej Martin.enflex skrev:Nåväl, nu till mina första frågor på forumet:
1: Bra råd.
2:OSB skiva är att föredra, skruven drar bättre.
3:Ja, styvheten blir mycket bättre, ska ni ha lika på båda sidorna är det inte lika viktigt för då blir väggen relativt styv ändå, men lika bara att göra rätt när man ändå håller på.
4:Limma är överkurs, men att dra dem i rglarna bakom så du pressar fast osb:n
5: Finns en speciell skruv för osb till stål, fråga på handeln, kommer inte ihåg vad den heter exakt.
6: Samma där gipsskruv för stål ( menat för 2 lager gips, så du når reglarna.)
Lycka till
Hej,
Tack för svaren.
Ytterligare en fråga har dykt upp:
7. Det är väldigt lyhört i huset vilket får mig att undra om det är lämpligt att lägga någon form av isolering i den nya väggen. I såfall, av vilken typ?
// Martin N.
Tack för svaren.
Ytterligare en fråga har dykt upp:
7. Det är väldigt lyhört i huset vilket får mig att undra om det är lämpligt att lägga någon form av isolering i den nya väggen. I såfall, av vilken typ?
// Martin N.
Som Gadu skrev exempelvis dubbelgips och stenull.
Tilläggas kan, att lämnar du det oisolerat fungerar väggen som en baslåda, all resonans vandrar runt i väggen.
Förutom att du ska (tycker jag)isolera finns det ett sätt att bygga en "ljudvägg" det är att borra hål in i nästa utrymme för att ljudet ska fortsätta utan att stanna.
Märker när jag skriver att det går inte att förklara utan bilder.
Sedan har du ju det alternativet med dubbla syllar och 15mm luft. Alltså från ena väggen till andra.
Gips
Stålreglar med stenull
15mm luft
Stålreglar med stenull
Gips.
Alternativt dubbelgips på en sida alternativt båda sidorna.
Tilläggas kan, att lämnar du det oisolerat fungerar väggen som en baslåda, all resonans vandrar runt i väggen.
Förutom att du ska (tycker jag)isolera finns det ett sätt att bygga en "ljudvägg" det är att borra hål in i nästa utrymme för att ljudet ska fortsätta utan att stanna.
Märker när jag skriver att det går inte att förklara utan bilder.
Sedan har du ju det alternativet med dubbla syllar och 15mm luft. Alltså från ena väggen till andra.
Gips
Stålreglar med stenull
15mm luft
Stålreglar med stenull
Gips.
Alternativt dubbelgips på en sida alternativt båda sidorna.
Menar du att jag bör ersätta OSB-skivan med en gipsskiva, eller att jaggadu^ skrev:
bör lägga till ytterligare en gipsskiva; (1) stålregel+stålull+gips+gips
eller (2) stålregel+stålull+OSB+gips+gips?
// Martin N.
Klicka här för att svara