Svara Nytt ämne
  1. 2010-03-27 11:34
    Svara | #1

Yrrols avatar
    Gudfader Medlem: nov 2008
    VästraGötaland
    4 458 inlägg
    Gillad 172 gånger
    316 bilder

vilken byggordning? golv/vägg/tak

Törs påstå att det pågår en totalrenovering hos mig, har kommit såpass så man går från riv-arbetet till nymontering.

Öppna väggar, nakna golv, och inget innertak. Vilken ordning ska man gå till väga.. Jag gissar att ordningen är Vägg, tak, golv?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2010-03-27 11:40
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: mar 2010
    västra götaland
    674 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder
    Yrrol skrev Visa original
    Törs påstå att det pågår en totalrenovering hos mig, har kommit såpass så man går från riv-arbetet till nymontering.

Öppna väggar, nakna golv, och inget innertak. Vilken ordning ska man gå till väga.. Jag gissar att ordningen är Vägg, tak, golv?
    Är det inomhus där man ser isoleringen överallt? Den bilden fick jag.

Så skulle jag lägga golvet så jag fick något att gå på, sedan taket när det är mycket golvyta och springa på ( Om det är praktiskt möjligt) sedan ytterväggarna, sist innerväggar.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2010-03-27 11:41
    Svara | #3

västra götaland
    674 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder
    Obs med golv menar jag inte parketten.

4. 2010-03-27 11:51
    Svara | #4

Yrrols avatar
    VästraGötaland
    4 458 inlägg
    Gillad 172 gånger
    316 bilder
    Hum, innertak före skivorna mot ytterväggarna... blir det inte lite tokigt om innertaket går ovanför väggskivorna då?

5. 2010-03-27 12:00
    Svara | #5

västra götaland
    674 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder
    Hum, innertak före skivorna mot ytterväggarna... blir det inte lite tokigt om innertaket går ovanför väggskivorna då?

Som sagt lite krångligt när du ser bygget och inte jag.
    Om allt är reglat och klart, så du kan plasta allt, dvs tak och väggar så spelar det ingen roll, tycker det är enklare så, för du får samma liv på takskivorna (eller vad du nu ska ha för tak) enda nackdelen är att man kanske stöter något i taket. Sedan beror de ju på om du ska ha innerväggar, ska du inte det då kan du ju ta ytterväggarna först.

Hur ser det ut nu?
    Övervåning?
    Materialval?

Kanske kan ge en mer korrekt bild på hur jag skulle gå tillväga.

6. 2010-03-27 12:11
    Svara | #6

Yrrols avatar
    VästraGötaland
    4 458 inlägg
    Gillad 172 gånger
    316 bilder
    Jag måste köpa mig en ny digitalkamera, haha.. (eller hitta den som försvann i flytten)

jag har tagit bort några masonitskivor från ytterväggarna... jag har tagit bort masonitskivor på ena sidan utav innerväggarna i syfte att isolera och dra el..

Ytterväggarna får ny masonit, innerväggarna får gips.

isoleringar och plast finns, ska dock tejpa skadorna.

jag har slitit ner papp-innertaket och det blir gips som sedan spacklas till att bli ett helt slätt skarvlöst innertak.

kallvind övervåning finns men det blir senare inredningsprojekt.

7. 2010-03-27 12:20
    Svara | #7

västra götaland
    674 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder
    Jag måste köpa mig en ny digitalkamera, haha.. (eller hitta den som försvann i flytten)

jag har tagit bort några masonitskivor från ytterväggarna... jag har tagit bort masonitskivor på ena sidan utav innerväggarna i syfte att isolera och dra el..

Ytterväggarna får ny masonit, innerväggarna får gips.

isoleringar och plast finns, ska dock tejpa skadorna.

jag har slitit ner papp-innertaket och det blir gips som sedan spacklas till att bli ett helt slätt skarvlöst innertak.

kallvind övervåning finns men det blir senare inredningsprojekt.
    Ok så rågolv finnes. Varför inte gips i ytterväggar?

Såg framför mig ett helt stort rum som det ska upp nya lättväggar i. Då tjänar du mycket tid på att ta taket först.

I ditt läge så spelar det nog inte så stor roll. Men skulle nog lik förbannat skruva upp taket först, slipper eventuella problem med lister om du kommer på att du vill ha en skugglist bara eller t.o.m enbart fog. Eller om du ska sätta en lättvägg någonstans för att kanske ta ner den osv.

Alltid skönt med så mycket material i taket som möjligt.

8. 2010-03-27 15:18
    Svara | #8

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 452 inlägg
    Gillad 140 gånger
    64 bilder
    Golvet först så man får nått att gå på. sen ytterväg eller innertak. Jag föredrar att ta väggen men det är jag det. Sen upp med innertaket. Innerväggarna gör man sist av allt

9. 2010-03-27 15:34
    Svara | #9

västra götaland
    674 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder
    mats_o skrev Visa original
    Golvet först så man får nått att gå på. sen ytterväg eller innertak. Jag föredrar att ta väggen men det är jag det. Sen upp med innertaket. Innerväggarna gör man sist av allt
    Ja som sagt. Smaken är som baken. Huvudsaken man har ett golv att gå på

10. 2010-03-27 15:44

Yrrols avatar
    VästraGötaland
    4 458 inlägg
    Gillad 172 gånger
    316 bilder
    golv har jag allt.. det var parkett/mattor jag tänkte på...

Liknande ämnen

1. vilken färg på fog mellan golv och vägg?
    av läppglans i forum Badrum
  2. I vilken ordning - vägg eller golv?
    av Saxpy i forum Byggmaterial & byggteknik