Y
Ska öppna en vägg, kommer lägga metallbalk ovanpå trä reglar.

Men så funderade jag lite på två ting:

1. om innerväggen är 7cm djup, ska jag välja metallbalken som är 7cm eller en som är 6cm... 6cm ger mig lite bättre chans att klä in den med trä samt inte riskera att den visar sig sticka ut nånstans och bli besvärlig att montera...

2. ifall jag ska ordna så metallbalken ligger på små fyrkantiga metallplattor istället för direkt på träreglarna?

Eftersom du vill lägga in en avväxling tolkar jag det som att det handlar om med bärande vägg? I så fall rekommenderar jag starkt att du väljer en balk som klarar lasten i första hand!

Y
Det är en ingenjör som varit här och räknat ut, 6cm breda klarar det dubbla än vad det behövs, 7cm klarar 3ggr mer.

Så, mina frågor kvarstår. :)

Y
Metallbalken rakt mot träregeln.. eller en bit metall mellan? Gör det någon skillnad måntro - så metallbalken hindras från att skära sig ner i trät - fast det kanske den inte gör ändå?

Mikael_L
Det finns ju ett max upplagstryck. Men har du 70mm reglar med en 60mm balk ovanför kommer du garanterat inte överskrida max upplagstryck. Dessa 70mm reglar har självklart en hållfasthet mot knäckning som vida understiger max upplagstryck på 86% av ändytan.

Upplagstryck mot överkant på stående reglar tror jag inte man beaktar normalt sett (man belastar ju normalt hela eller nästan hela tillgängliga ytan). Däremot tvärtom, trycket som en sådan regel utövar mot en takstol eller limträbalk ovanför är något som måste kontrolleras, så ytan på takstolen som ska ta kraften är tillräckligt stor.

Allt ska dock läsas med en viss reservation att jag faktiskt kan ha fel ...
(Ingenjören har ju ett forumnamn som antyder att han kan berätta ifall jag är ute och cyklar ... ;))

Men jag tror iaf att du helt lugnt kan välja 60mm bred balk, om du redan vet att balken som sådan är tillräckligt stark.

Det finns alldeles för lite information i den här tråden för att man igentligen skall våga sig på att svara men jag tar risken.

Om vi antar att din konstruktör har räknat fram en stålbalk som klarar lasten, nedböjningskraven mm och att h*n också har kontrollerat att din träregel på 45x70(?) klarar lasten utan att knäcka ut så är kontakttrycket mellan stål och ändträ normalt inte något problem.

Det jag är mest fundersam över är vad för slags avväxling vi pratar om - en 70mm innervägg av träreglar och skivor är sällan bärande och i så fall oftast för att bära mindre laster ex.vis ett gipsundertak eller liknande. Kan du berätta lite mer om hur det ser ut? Är det kanske en massiv plankvägg vi pratar om? Vilken spännvidd är det på den nya balken? Vad ska den bära för något? Vilken typ av stålbalk är det?

/Ingenjören

Y
Träregeln: 90x70
Öppningen: 2,3meter

Orkar inte skriva alla formler men "R = 13 kN" "Md =7kNm"

Enligt en skiss är bredden på huset delat på 36 & 41 men vad siffrorna står för minns jag inte.

I-balk...
* IPE 140 s275 klarar 20kNm metall-säljaren hade idag en s355 som klarade mer.
* IPE 120 s355 klarar 18kNm.

vikten på metallbalken var jämförbar med en eller två hinkar vatten.
Nedböjningsfaktorn var mindre än trät...han nämnde värdena men jag skrev aldrig ner det.

Väggen är en innervägg mellan kök och vardagsrum vid ena gaveln.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.