Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-02-21, 13:42
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: sep 2009
Län: Jönköping
|
Problem! Spricka i hela väggen bakom tv:n!
Vi satte upp vägg-tvn på väggen för några veckor sedan.
Väggen är tunn (7-8cm skulle jag gissa) och av lättbetong. Efter många tips och råd så satte vi sedan upp tvn med hjälp av lättbetongplugg och skruv för ändamålet. Tvn satt bra och inga problem syntes. Idag när vi renoverar i rummet på andra sidan väggen så ser vi att skruvarna nästan gått ända igenom till andra sidan och en spricka uppstått från golv till tak. Sprickan syns numera också på tv:ns sida vilket ju gör mig lite nervös. Kan väggen rasa? Kan tvn rasa? Kan man stärka väggen på ngt sätt? Det ska tilläggas att vi nu plockade ner tvn för säkerhets skull, den väger dock enbart 23kg ca så det är inte på ngt sätt ngn tungviktare. Detta uppstod när vi snällt plockade ner lite tapet i rummet på andra sidan teven. Estetiskt är det inga problem då jag säkert kan spackla igen sprickan och måla över. Bifogar bilder på eländet. Bilderna med vit vägg är rummet där tvn hänger, resterande bilder är från rummet på andra sidan. |
|
2010-02-21, 14:51
|
|
|
Nykomling
Medlem: dec 2007
Län: Västerbotten
|
Nu är de just svårt att säga men, va man ser på bilderna så är de nog ingen risk att väggen kommer att rasa, lättast är ju att se de på plats.
Verkar dom sitta lös pluggen du satte fast för att hänga upp tvn, limmade du även pluggen då du drog in den? Vill man få en snygg yta och lösa de på ett enkelt sätt, vore ju att limma fast en rep gips, med pl400 lim t.ex, för att slippa allt jobb med att få till ytan. Men samtidigt är de snyggt med målad puts också. Senast redigerad av Richtmann 2010-02-21 14:53. |
|
2010-02-21, 15:41
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
Snygg yta tror jag inte är några problem, jag tror nästan att jag i princip kan måla över sprickan bakom tvn där det är viktigast att det ser bra ut. Rummet bakom tvn ska bredspacklas så där är det inga problem att "gömma" sprickan. Så reparationsgips av estetiska skäl tycker jag inte behövs. Men du tror att väggen kommer att stå pall för en 23kg tv är i framtiden trots sprickan som uppkommit? |
|
2010-02-21, 22:12
|
|
|
Nykomling
|
Väldigt svårt att säga, men vad man kan se utifrån bilderna, så kan jag inte tänka mig de ska va några prolem alls, då en sån här vägg även är armerad, och är ju inte bara ren puts, kan iaf inte tänka mig nått annat.
|
|
2010-02-21, 22:29
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
Huruvida den är armerad eller inte vet jag inte, men det är riktigt mjukt i väggen. När jag ska skruva ngt i den väggen så behöver jag inte använda borr, det räcker med att trycka in en mejsel så blir det hål. |
|
2010-02-24, 19:33
|
|
|
Nykomling
|
Då är de egentligen upp till hur mycket pluggen sitter känner man de att den verkar sitta fast (antar det är mellan 2-4 pluggar som du har hängt upp tvn på), och fördelar man vikten på dom pluggarna, så blir de inte så mycket på varje plugg, men som sagt känns pluggarna stabila och du kan dra åt utan att pluggen verkar vilja skjuta utåt som dom gör då dom är lös, så bör de ju inte va några problem.
Sen är de viktigt man använder rätt typ av plugg också, är de poröst är pluggarna med extra stora"vingar" lite bättre, samt så ka man även limma dom med t.ex pl400, då kan man va säker. |
|
2010-02-24, 19:44
|
|
|
Gudfader
Medlem: feb 2007
Län: Skåne, Sjöbo
|
Vill man känna sig 100% säker kan man använda gängstång. Borra hållen rakt genom och försänk gängstången med mutter och bricka. Spackla in. Sen kan du nog hänga en 50 kg tv där.
Vill du hänga ännu mer, placera en större platta bakifrån. Typ hålplatta. Edit. Väggen håller.
Jag är bara en man :( En dödlig. Och kan ha fel! Dubbelkolla mina tips. ALLTID! Senast redigerad av BigGitt 2010-02-24 19:48. |
|
2010-02-24, 21:00
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
![]() Har hört med en snickare som varit i huset tidigare. Han sa att det var gott om armering i väggen så det bör inte vara några problem. Han sa att man kunde ta ut pluggen, limma och sätta i nya plugg. Men samtidigt så är jag rädd att hålen vidgas för mkt så att det blir sämre så jag tror att jag skiter i att göra ngt överhuvudtaget. Tvn får hänga. |
|
2010-02-25, 19:06
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
Tycker ni förresten att jag ska skruva ut skruvarna, mata pluggen full PL400 och skruva in igen, låta torka och sen upp med tvn? |
|
2010-02-25, 22:03
|
|
|
Moderator
Medlem: jun 2009
Län: Uppsala
|
Vi har hängt en 42 tummare i lättbetongvägg med 4 franskskruvar i fischerplugg, sitter som f-n och kommer aldrig att ramla ner. Dessutom ett fäste där man kan vika ut plasman 90 grader mot väggen vilket blir en hyfsad hävstång.
Sprickan är väl i putsen, inte i lättbetongstenväggen? |
|
2010-02-25, 23:08
|
|
|
Moderator
Medlem: jun 2009
Län: Uppsala
|
Men väggen är väl putsad? I så fall tänkte jag att sprickan är i putsen, lättbetongväggen har rört sig vilket spräcker putsen på båda sidor men stenarna är hela och sitter ihop med bruk och armering. Jag uppfattade sprickorna som lodräta men bilderna visar iofs sprickan både som våg- och lodrät. Har det spruckit lodrätt som jag trodde måste ju stenarna har spruckit hela vägen vilket jag höll för osannolikt. En vågrät spricka däremot kan följa skarven mellan 2 rader sten och då kan förstås bruket har spruckit rakt igenom väggen. ![]() |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|