Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-02-26, 02:46
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jul 2008
Län: Västragötaland
|
Oavsett om du kan fixa till det med spackel och färg, så kommer det troligen att spricka igen, en renoveringsgips löser detta problem. Väggen håller och det är mer kosmetiskt att det är fult med sprickan. Har man en sprickangivelse så kommer den oftast tillbaka när huset rör sig.
|
|
2010-02-26, 17:33
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: sep 2009
Län: Jönköping
|
Det är en lättbetongvägg som är spacklad på ena sidan så att det har blivit som en yta av puts (spackel). På andra sidan så är väggen inte bearbetad än så att där är det ren lättbetongyta än så länge. Spricka är lodrät. |
|
2010-02-26, 17:35
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
Sprickan är ganska liten så det är knappt att man ser den om man inte tittar efter den. Sedan så är det ett gammal hus med betongväggar, alla hantverkare som har varit här har påpekat att väggarna förmodligen knappt kommer att röra på sig mer. |
|
2010-02-26, 19:29
|
|
|
Moderator
Medlem: jun 2009
Län: Uppsala
|
Putsad är väggen när man har "klätt" den med putsbruk, ett lager med bruk som ger en slät yta på murade väggar. Men jag kanske är helt ute å cyklar här? är inte väggen murad av lättbetongsten?
Om väggen är gjuten i ett stycke så borde armeringen hålla ihop väggen även om betongen spruckit. Det brukar generellt vara svårt att få sprickor att försvinna genom att spackla igen dom, jag skulle sätta en gipsskiva om det var viktigt att säkert dölja sprickan. |
|
2010-02-26, 22:47
|
|
|
Gudfader
Medlem: feb 2007
Län: Skåne, Sjöbo
|
2010-02-26, 23:07
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jan 2008
Län: Västernorrland
|
Väggen består förmodligen av lättbetongblock. De är i ett stycke från golv till tak och om jag inte minns fel 60 cm bred. En tänkbar förklaring skulle kunna vara att du borrat och pluggat för nära skarven mellan blocken. (Speciellt eftersom sprickan verkar så rak). Det brukar inte vara puts på dessa väggar. Det behövs inte, möjligtvis lite spackel i skarvarna. kamilenski´s förslag med genomgående bultar och brickor är mycket bra,
|
|
2010-03-12, 23:35
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
Lyfter tråden lite.
Jag är inte längre orolig för väggens existens. Ena sidan av sprickan har jag armerat med remsa och spacklat i samband med att hela väggen bredspacklades, där är allt i sin ordning! Den andra sidan är dock i vardagsrummet och där är allt klart, där vill jag inte göra ngt avancerat. Hur gör man en smidig lösning för att dölja sprickan så att den inte återkommer? Snackade med en målare som tyckte att man skulle ta ett tunt lager latexfog och sen "punktmåla" över, hur låter det? |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|