Posta svar
Nytt ämne
02:56 festool aps 900

Ämnesverktyg
2010-02-09, 01:56
Citera |  #1

f0u
Nykomling

Aktiv: nov 2009
Län: västragötaland
Förrvirrad ang badrum och tvättstuga i källare.

Hejsan !

Har lite olika frågor som jag hoppas ni kan hjälpa till att kanske reda ut.

1. Jag har läst och läst men blir mest bara förvirrad ang hur man på bästa sätt gör kaklat våt/dusch utrymme mot en yttervägg i källaren. Enligt den tekniska beskrivningen (bygglovshandlingar) jag fick av tidigare ägaren som byggde huset 1980 är, ytterväggar av lecablock och betong hålsten. Slamning med cementbruk 2ggr och asfalt-plastlack på. Sen dräneringen är 1 sträng 4" dräneringsrör med styrringar. Jag har snurrat in i alla möjliga lösningar för hur man ska göra men vilket blir säkrast och bäst ?

2. Sen 1 av dom andra väggarna som bitvis är putsade lecablock och rena lecablock, hur gör man på dom ? reglar + gips eller putsar upp det som är kvar att putsa ? (halva utrymmet var tänkt som bastu och oinrett, därav ingen puts bitvis på halva)

2. Det sitter också en ventilationstrumma rätt ut, ska man behålla den ? Har värmeväxlare som tar luft från det rummet också.

3. Sen har jag ytterliggare en fråga ang målat betong golv i tvättstugan, som också den ligger i källaren. Försökt att få bort färgen på golvet men hur jag än gör så verkar den orubblig Har kört med slipmaskin för att ta bort limrester från en plastmatta som varit ditsatt under årens lopp, men färgen verkade inte ens repad av allt slipande. Så testade vinkelslipen och lamelrondellen men i stort sett samma resultat, sen satte jag på diamantslipskiva men nästan samma där. Händer inget med färgen !
Så då till frågan. Går det sätta klinker och fuktspärrar utan att ta bort färgen ?.

4. Är dom rätta fuktspärrarna att använda när det börjar bli dax primer + gummimassa sen fix o klinker ?

Många frågor men vore evigt tacksam för lite tips och råd

Bifogar en bild på hur det ser ut.
annons
2010-02-09, 09:25
Citera |  #2

Senior medlem

Aktiv: okt 2005
Jag undrar också om man ska ha fuktspärr över huvud taget om man har badrum i källare. Vad är det man vill skydda mot fukt? Källarväggar är väl ganska fuktiga oavsett (framförallt ytterväggar, dränering till trots)
2010-02-09, 09:58
Citera |  #3

Forumgud

Aktiv: aug 2005
Län: Stockholms län
Blogginlägg: 22
BKR:s branschregler säger:
"Enligt föreliggande Branschregler skall samtliga golv- och väggytor i ett våtutrymme, som i någon del uppfyller kriterier enligt ovanstående, förses med vattentäta skikt. Dock skall i normalfallet inte golv- och väggytor i källarutrymmen eller motsvarande, där underlagen har direkt markkontakt, förses med vattentäta skikt."

Samtidigt har jag för mig att jag har läst någonstans, i någon broschyr eller monteringsanvisning från Isodrän, Pordrän eller någon sån där leverantör av utvändig källarisolering, att de ansåg att om man isolerade med deras produkt kunde eller borde man ha fuktspärr i ett eventuellt våtrum på insidan. Men den grejen lyckas jag inte hitta tillbaka till just nu, så jag är litet osäker.

Senast redigerad av Farzan 2010-02-09 10:18.
2010-02-10, 09:25
Citera |  #4

Senior medlem

Inneväggar av leca då? i källare. De har ju ingen markkontakt.
2010-02-10, 17:08
Citera |  #5

f0u
Nykomling

nimhed skrev:
Inneväggar av leca då? i källare. De har ju ingen markkontakt.
Så du menar att det borde vara oki att sätta fuktspärr mot den väggen ?. Men borde jag sätta puts eller spackla upp ojämnheter först på den väggen med leca ?

Senast redigerad av f0u 2010-02-10 17:14.
2010-02-10, 21:44
Citera |  #6

bygga_bos avatar
Senior medlem

Aktiv: nov 2007
Län: Skåne
Farzan skrev:
BKR:s branschregler säger:
"Enligt föreliggande Branschregler skall samtliga golv- och väggytor i ett våtutrymme, som i någon del uppfyller kriterier enligt ovanstående, förses med vattentäta skikt. Dock skall i normalfallet inte golv- och väggytor i källarutrymmen eller motsvarande, där underlagen har direkt markkontakt, förses med vattentäta skikt."

Samtidigt har jag för mig att jag har läst någonstans, i någon broschyr eller monteringsanvisning från Isodrän, Pordrän eller någon sån där leverantör av utvändig källarisolering, att de ansåg att om man isolerade med deras produkt kunde eller borde man ha fuktspärr i ett eventuellt våtrum på insidan. Men den grejen lyckas jag inte hitta tillbaka till just nu, så jag är litet osäker.
Om jag inte minns fel brukar man sätta tätskikt på oisolerade golv/väggytor som har markkontakt i utrymmen som utsätts för mycket vatten (tex vid en dusch). De delar som inte utsätts för vattenplask mår bättre av att kunna "andas", så där hoppar man över tätskiktet.

f0u, jag föreslår att du kikar i BKR:s reglelverk. Det finns att ladda ner på www.bkr.se och är skrivet så att även en icke-fackman begriper det.
2010-02-11, 08:59
Citera |  #7

Senior medlem

f0u skrev:
Så du menar att det borde vara oki att sätta fuktspärr mot den väggen ?. Men borde jag sätta puts eller spackla upp ojämnheter först på den väggen med leca ?
Nej, jag menar att jag inte vet, men jag tror att det inte ska vara fuktspärr.
2010-02-11, 09:51
Citera |  #8

Forumgud

Aktiv: aug 2005
Län: Stockholms län
Blogginlägg: 22
bygga_bo skrev:
f0u, jag föreslår att du kikar i BKR:s reglelverk. Det finns att ladda ner på www.bkr.se och är skrivet så att även en icke-fackman begriper det.
Fast det där som jag citerade är det enda som står där om den här frågan.
2010-02-11, 18:03
Citera |  #9

bygga_bos avatar
Senior medlem

Aktiv: nov 2007
Län: Skåne
Farzan skrev:
Fast det där som jag citerade är det enda som står där om den här frågan.
Jag kollade i BKR 07:1 och 10:1 av ren nyfikenhet.

I 07:1, stycke 2.1, står det:
Då golv- och väggytor, utan underligggande/
utvändig värmeisolering, står i direkt
markkontakt och där inträngning av
vatten/fukt kan förekomma, medger reglerna
undantag från ovanstående krav, se fig 1. Tätskiktets
utbredning kan här begränsas till
golv- och väggytor med kraftig vattenbelastning,
till exempel duschplats. På övriga ytor
med direkt markkontakt appliceras normalt
inte tätskikt.
Undantag föreskrivs i bygghandlingarna.
Detta förutsätter att golv- och väggmaterial
i sin helhet består av mineraliskt
material som tål fuktpåverkan.

I 10:1, stycke 2.2, står det:
Då golv- och väggytor, utan underliggande/
utvändig isolering, står i direkt markkontakt
och där inträngning av vatten/ fukt kan förekomma,
medger reglerna undantag från
ovanstående krav, se fig 1. Denna frågeställning
är vanlig vid renovering av äldre hus.
Tätskiktets utbredning kan här begränsas till
golv- och väggytor med kraftig vattenbelastning,
till exempel duschplats. Övriga ytor med
direkt markkontakt kan undantas från krav på
tätskikt.
Undantag föreskrivs i bygghandlingarna
och förutsätter att golv- och väggmaterial
i sin helhet består av mineraliskt material
som tål fuktpåverkan.
De säger alltså i princip samma sak. Jag kan inte få det till något annat än att man bör sätta tätskikt där man plaskar med vatten.
2010-02-11, 19:27
Citera |  #10

f0u
Nykomling

Det känndes ju ganska tydligt det där med fuktspärrar. Tack för hjälpen ! Har ni några bra råd angående dom andra frågorna ?

Senast redigerad av f0u 2010-02-11 19:33. Anledning: stavfel
Posta svar
Nytt ämne
02:56 festool aps 900

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Liknande ämnen
Ämne Skapades av Forum Svar Senaste inlägg
Tvättstuga i källare Nik206 Badrum 1 2009-09-04 09:26
Färgval tvättstuga i källare bolly Färg, måla & tapetsera 9 2008-09-25 10:47
Tak tvättstuga källare synpunkter Badrum 0 2008-01-17 11:15
tvättstuga i källare.... incan Badrum 11 2007-07-26 13:30

Taggar
badrum, källare, yttervägg Tagmoln

Dela med andra
annons
LÄS OCKSÅ