Hejsan !
Har lite olika frågor som jag hoppas ni kan hjälpa till att kanske reda ut.
1. Jag har läst och läst men blir mest bara förvirrad ang hur man på bästa sätt gör kaklat våt/dusch utrymme mot en yttervägg i källaren. Enligt den tekniska beskrivningen (bygglovshandlingar) jag fick av tidigare ägaren som byggde huset 1980 är, ytterväggar av lecablock och betong hålsten. Slamning med cementbruk 2ggr och asfalt-plastlack på. Sen dräneringen är 1 sträng 4" dräneringsrör med styrringar. Jag har snurrat in i alla möjliga lösningar för hur man ska göra men vilket blir säkrast och bäst ?
2. Sen 1 av dom andra väggarna som bitvis är putsade lecablock och rena lecablock, hur gör man på dom ? reglar + gips eller putsar upp det som är kvar att putsa ? (halva utrymmet var tänkt som bastu och oinrett, därav ingen puts bitvis på halva)
2. Det sitter också en ventilationstrumma rätt ut, ska man behålla den ? Har värmeväxlare som tar luft från det rummet också.
3. Sen har jag ytterliggare en fråga ang målat betong golv i tvättstugan, som också den ligger i källaren. Försökt att få bort färgen på golvet men hur jag än gör så verkar den orubblig

Har kört med slipmaskin för att ta bort limrester från en plastmatta som varit ditsatt under årens lopp, men färgen verkade inte ens repad av allt slipande. Så testade vinkelslipen och lamelrondellen men i stort sett samma resultat, sen satte jag på diamantslipskiva men nästan samma där. Händer inget med färgen !
Så då till frågan. Går det sätta klinker och fuktspärrar utan att ta bort färgen ?.
4. Är dom rätta fuktspärrarna att använda när det börjar bli dax primer + gummimassa sen fix o klinker ?
Många frågor men vore evigt tacksam för lite tips och råd
Bifogar en bild på hur det ser ut.