Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2007
    Län: Halland

Dörröppning och fönster

Jag ska bygga en dörröppning och fönstersmyg men saknar bra instruktioner hur jag ska göra. Jag har hittat många fina bilder på forumet men saknar steg-för-steg-instruktioner hur man når de fina slutresultaten. Lite idéer har man ju alltid men ett facit hade varit bra att ha.

Dörröppningen är i en vägg med gips+osb+45-reglar+osb+gips. Hur gör jag bäst för att få jämna fina kanter på insidan runt dörröppningen? Tanken är att inte ha något foder runt dörröppningen utan bara en slät kant, om det är möjligt. Är det någon som har länk till instruktioner eller några bilder vore jag tacksam.
    Samma sak gäller kanterna på insidan runt fönstren.

2.    länk #2
    Romes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms

Tjena.
    Vet inte om det är något svar på frågan men ska du bygga dörrkarmen och fönsterkarmen själv eller är det själva öppningarna du vill ha hjälp med?

Bygger du egna karmar skulle jag satsa på tjocka material (mdf skiva).
    sen skulle jag bygga regelramen (i regelverket) i exakta mått minus karmens materials tjocklek dvs. sen skulle jag limma samt spika fast karmen direkt i regelverket som du har (utan luft emellan) så att ramen blir slät och fin (riktigt små spik i spikpistolen). Du klyver skivmaterialet i karmen så breda så att du kan gå emot med dina gipsskivor på varsin sida av väggen. Kanske inte svarade på din fråga men då är det bara säga att jag har fel

3.    länk #3
    Romes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms

Eller så kan du ju alltid köra med planhyvlat virke.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen