Kärt barn många namn. Men min fru vill....(ja, och då vill ju jag också) ha öppet i nock i vardagsrummet.

Huset är av trä(med hel källare) och byggt precis i slutet av 60-talet. Det består av två huskroppar, som lite förskjutet sitter ihop hörnet. :p Ena huskroppen, den lite mindre, består av ett hyffsat stort vardagsrum så rent estetiskt är det som om huset vore byggt för högt i tak.

Takstolarna är fackverk, tror man även brukar säga W-fack. Och det är ju här frågorna hopar sig. När jag väl börjar med detta så får man väl låta någon mer proffsig räkna på dimensioner, men jag är en sådan person att jag vill veta hur man gör och hur man bygger detta.

Min tanke är att man sätter en limträbalk från gavel till gavel i nock och låter takstolarna luta mot denna. Man kapar alltså bort fackverken, men ersätter dessa med egentligen tre limträbalkar, en i nock som jag nämnde, men också en på var sida, kanske på mitten mellan nock och takfot.

Är detta helt feltänkt? Är det en framkomlig väg? Och om isåfall....hur växlar man av (eller förstärker) man gavlarna. Det lär väl krävas skulle jag tro.

Hoppas någon förstår vad jag menar.

:DErber

Mikael_L
Välkommen till forumet!

En väg (den vanligaste?) är som du är inne på, en balk i nock, limträ eller någon annan lämplig balk.

Sen ska den bäras upp mha stolpar. Beroende på längd på nockbalken kan man klara sig med en stolpe i var ände, eller flera stolpar. En fri spännvidd om ca 4-5 meter brukar sällan vara något problem.
Men där stolparna står så blir det sen stora punktlaster, så man måste kontrollera att plattan eller vad man har där under klarar den nya lasten.

En annan lösning kan vara att ersätta nuvarande takstolar med saxtakstolar, då blir den fria höjden i nock något lägre, men inga andra konstruktiva förändringar av belastningen i huset sker.
saxtakstol_bild.jpg

Tack Mikael för svaret.

Nu tror jag inte att fackstolar är något alternativ eftersom man vill ju få jääääättehögt till tak.:D Uppskattningsvis ca 5-6 m i takhöjd i nock. Sedan kan det bli så att inte hela taket kommer fritt utan vi får en jättemaffig vägg mot "andra huskroppen". Eller kanske det blir ett loft uppe på köksdelen. Inte bestämt oss än. Huset ser ju ut ovanifrån som två fyrkanter som sitter ihop lite omlott i ena hörnet. Ena delen går som in i den andra, eller hur jag ska förklara.

Jag tror den totala spännvidden kommer bli ca 6 m. Och det måste väl finnas limträ som klarar det?

Det är just dessa stolpar som är bekymret. Man vill ju så långt det går undvika att riva i gavlarna för mycket. Dessutom innehåller ena gaveln ett stort fönster just där nockbalkens stödstolpe isåfall skulle gå...och då måste man väga av den på något smart sätt...

:DErber

Takbjälkarna måste dimensioneras om, då de endast kommer vila på limträbalken i mitten av huset och ytterväggen.
Åtminstone räknas på, så att de klarar av det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.