I det nya köket så har elektrikerna fräst ut ett hål (i täckskivan) på 60mm där han har tryckt upp spotligthsen.
Dock så är det inte tillräckligt djupt trots att hålet är genom hela täckskivan, det saknas fortfarande 3mm ca.

Det jag behöver göra nu är att på ngt sätt fasa 3 mm in i nästa skivan som sitter över täckskivan utan att skada omgivningen.

Jag har ju ingen borr som är 60mm direkt, hur gör jag enklast?
Funderat på att manuellt gröpa ur med ngt, låter det vettigt ? :cool:

60 mm dosborr och stämjärn och en stor bunke tålamod.

Eller också sätter du dit förhöjningsringar.

Paul-Staffanstorp
Är du verkligen säker på att de spottarna är till för den typen av inbyggnad ?

Normalt så är de spottar man bygger in under överskåpen 54mm diameter och de bygger bara 12mm på djupet...

Hur har de löst kabeldragningen ?
I normalfallet så sågar man ur och monterar spottarna innan man monterar fast spotskivan under skåpen för att man ska kunna dra upp kablarna bakom skåpen och upp ovanpå dem där man lägger transformatorerna bakom takanslutningen.

Paul-Staffanstorp skrev:
Är du verkligen säker på att de spottarna är till för den typen av inbyggnad ?
Normalt så är de spottar man bygger in under överskåpen 54mm diameter och de bygger bara 12mm på djupet....
Ja dom ska vara för inbyggnad, inbyggnadsmåttet är 18mm men skivan (som jag nu har gjort hål i) är inte mer än 13 eller 14mm tjock.
Håltagningsmåttet är 60mm (bredden alltså).

Paul-Staffanstorp skrev:
Hur har de löst kabeldragningen ?
I normalfallet så sågar man ur och monterar spottarna innan man monterar fast spotskivan under skåpen för att man ska kunna dra upp kablarna bakom skåpen och upp ovanpå dem där man lägger transformatorerna bakom takanslutningen.
Elektrikern har fräst ut ett spår i den översta skivan där sladdarna går ut bakom skåpen vilket är en mkt bra lösning.

Förtydligande:
Första täckskivan (som det n är hål i är 13 eller 14mm tjock)
Sedan kommer den andra skivan som jag hittils inte gjort några hål i, det enda som har gjorts i denna skivan är att elektrikern har fräst ur spår för kablarna.

Men vad gör jag? Ska jag försöka gröpa ur några mm till i nästa skiva? isf hur?
Eller ska jag ge upp och köpa nya spottar (nackdelen är ju att det kostar pengar och att jag måste dra hit elektrikern igen vilket inte heller är gratis).

mexitegel skrev:
60 mm dosborr och stämjärn och en stor bunke tålamod.

Eller också sätter du dit förhöjningsringar.
Har kikat på en sådan men det verkar som om mittskruven i dosborren går ganska mkt längre in än själva dosmåttet på 60mm?
Risken är ju då att jag gör hål i hela skivan och det är inte snyggt med hål upp i skåpet.

Har du täckskivan monterad med 60 mm hål genom den så kan du köra utan centrumborr, borret får stöd av det befintliga hålet. markera med tejp på borret hur djupt du vill köra.

Marive skrev:
Har du täckskivan monterad med 60 mm hål genom den så kan du köra utan centrumborr, borret får stöd av det befintliga hålet. markera med tejp på borret hur djupt du vill köra.
Det låter ju faktiskt väldigt bra om det går att lösa så.
Vart får jag i en sådan med en diameter på 60mm?
Vad heter dom, dosborr? Verkar inte hitta så mkt på det.

Sök på dosfräs eller hålsåg.

Redigerat:
Sam_u_El skrev:
Sök på dosfräs eller hålsåg.
Hålsåg gav många träffar.
Hittade b.la. denna på jula:
http://www.jula.se/halsag-125199

Finns i 60mm för 63kr.

Fäster man denna i en vanlig borr helt enkelt eller? :confused:

EDIT:
Hittade även ett set på biltema för 60kr.
Får inte fram ngn direktlänk men www.biltema.se
Artnr 20-178

Frågan är om man där kan blocka bort borren så att det inte blir ett hål rakt upp genom skivan?

Redigerat:
Den sätts nog på ett centrumborr.

På de jag har kan man ställa djupet på centrumborret. Du kan ju inte plocka bort det helt eftersom det är det som du ska fästa i borrmaskinen. Som "fullösning" kanske man kan vända på centrumborret och ha den spetsiga ändan i chucken för att få en hålsåg utan centrumborr.

Sam_u_El skrev:
På de jag har kan man ställa djupet på centrumborret. Du kan ju inte plocka bort det helt eftersom det är det som du ska fästa i borrmaskinen. Som "fullösning" kanske man kan vända på centrumborret och ha den spetsiga ändan i chucken för att få en hålsåg utan centrumborr.
Det lutar år att jag köper det setet på Biltema och på ngt sätt försöker plocka centrumborret ur bruk.
I värsta fall så får man väl såga av det längst ut så att det inte går upp så djupt ut i skivan.

savio skrev:
Det lutar år att jag köper det setet på Biltema och på ngt sätt försöker plocka centrumborret ur bruk.
I värsta fall så får man väl såga av det längst ut så att det inte går upp så djupt ut i skivan.
Det ser väldigt likt ut det setet jag har från Clasohlsson (som inte innehåller just 60mm) men där sitter borret i en egen infästning. Hålsågen har ett eget fäste som sätts i chucken.

mexitegel skrev:
Det ser väldigt likt ut det setet jag har från Clasohlsson (som inte innehåller just 60mm) men där sitter borret i en egen infästning. Hålsågen har ett eget fäste som sätts i chucken.
Det är ju kanon om man inte behöver själva centrumborret.

Jag tänkte att man kanske börjar med att köra 60mm, sedan 54mm, sedan 41mm och sist 22m.
Sedan så tar man stämjärnet och plockar bort alla kanter emellan.
Låter det som en tänkbar teknik?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.