Y
Min far fick för sig att montera altandörrshantaget/låset med engångsskruv, sånna man kan dra men inte lossa... innan jag får för mig att borra bort dessa, har ni andra bättre förslag?

köp en liten grispitt. jo dom kallas så. felgängad konisk utdragare. borra ett litet hål i skruvskallen, vrid in grispitten o ut kommer skruver

Inbrotts tjuvarna använder en polygrip

Y
dessa är försänkta so kommer inte åt med polygrip. Har svårt att tro att jag ska kunna grispitta så små skruv fast kan ju försöka. :)

Yrrol skrev:
dessa är försänkta so kommer inte åt med polygrip. Har svårt att tro att jag ska kunna grispitta så små skruv fast kan ju försöka. :)
Ett sätt är väl att gänga eller slå i nåt i skruven som man sen kan använda till att gänga ur den, båda sätten förutsätter att man borrar hål i skruven först.
Sätt 2 är nån sorts tång som får tag i skruvskallen.
Sen kan man skära/såga/fila ett spår i skallen som sen passar för en spårmejsel.
Oftast tror jag det slutar med att man borrar ur skiten :D
En polygrip skulle inte funkar på våra dörrar, för trångt för en sån.

Tydligen är dessa skruvar oftast härdade och ett helsike att borra i (se annan tråd om detta). Enklast är tydligen att knacka ut den med dorn och hammare (knacka mot klacken som brykar finnas)

Mikael_L
Om man kommer åt så funkar det ofta att använda en vass huggmejsel, sätta den vid kanten av skruven antingen från sidan (bäst om man kommer åt) eller ovanifrån. Sen knacka med hammaren, försiktigt från början så man får en liten fördjupning som huggmejseln får grepp i.
Givetvis knacka i lossningsriktningen, en 45grader eller så brukar man kunna ansätta när väl markeringen som huggmejseln ligger i är etablerad.

Jag har för mig att det finns motgängade borrar, ofta brukar skruven skruvas upp innan hålet är klart då.

Är det härdat så är det så gott som hopplöst att borra och använda grispittar och andra skruvutdragare.
Slipa/fila spår (ev med en dremel) eller knacka med huggmejseln eller svetsa på nåt - blir ofta alternativen vid härdad skruv.

Y
tog huggmejseln och sikta på skruven, dock sprack handtagets fäste och jag ledsna och bröt loss allt istället - det gick det också... heh

Det finns särskilda bits för såna här situationer. Men dom säljs inte så gärna till allmänheten, av lätt insedda skäl. Låssmeden har.

tigersåg. kapa bort runt handtaget, inse sedan att dörren e förstörd, köp en ny:D

Kan gå att ta en annan skruv av samma sort och vända den i en skruvdragare. Tryck sedan allt vad du orkar och skruva försiktigt..

Stefan Bengtsson skrev:
Det finns särskilda bits för såna här situationer. Men dom säljs inte så gärna till allmänheten, av lätt insedda skäl. Låssmeden har.
Men måste finnas på internet. Nuförtiden går allt att få tag på. Dessa bits är väl knappast förknippade med någon licens.

Någon som vet var?

Går det inte att såga ett litet jack med en dremel och sedan köra med en vanlig skruvmejsel?

magnu skrev:
Men måste finnas på internet. Nuförtiden går allt att få tag på. Dessa bits är väl knappast förknippade med någon licens.

Någon som vet var?

Dom finns på internet, och jag vet inte om dom är kopplade till nån licens. Förmodligen är dom inte det. De ställen jag hittade via en snabb googling säljer dock inte till hemmafixare. Jag tror att för en privatperson som vill ha upp nån enstaka engångsskruv, så är det enklast att kontakta låssmeden.

Att förmedla var man kan få tag på såna bits ställer jag mig mycket tveksam till. Jag skulle tro att de flesta på detta forum inte vill att engångsskruvar ska vara enkla att få bort. Jag som villaägare vill det absolut inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.