4 487 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
fåbort engångsskruvar?
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Ett sätt är väl att gänga eller slå i nåt i skruven som man sen kan använda till att gänga ur den, båda sätten förutsätter att man borrar hål i skruven först.Yrrol skrev:
Sätt 2 är nån sorts tång som får tag i skruvskallen.
Sen kan man skära/såga/fila ett spår i skallen som sen passar för en spårmejsel.
Oftast tror jag det slutar med att man borrar ur skiten
En polygrip skulle inte funkar på våra dörrar, för trångt för en sån.
Om man kommer åt så funkar det ofta att använda en vass huggmejsel, sätta den vid kanten av skruven antingen från sidan (bäst om man kommer åt) eller ovanifrån. Sen knacka med hammaren, försiktigt från början så man får en liten fördjupning som huggmejseln får grepp i.
Givetvis knacka i lossningsriktningen, en 45grader eller så brukar man kunna ansätta när väl markeringen som huggmejseln ligger i är etablerad.
Jag har för mig att det finns motgängade borrar, ofta brukar skruven skruvas upp innan hålet är klart då.
Är det härdat så är det så gott som hopplöst att borra och använda grispittar och andra skruvutdragare.
Slipa/fila spår (ev med en dremel) eller knacka med huggmejseln eller svetsa på nåt - blir ofta alternativen vid härdad skruv.
Givetvis knacka i lossningsriktningen, en 45grader eller så brukar man kunna ansätta när väl markeringen som huggmejseln ligger i är etablerad.
Jag har för mig att det finns motgängade borrar, ofta brukar skruven skruvas upp innan hålet är klart då.
Är det härdat så är det så gott som hopplöst att borra och använda grispittar och andra skruvutdragare.
Slipa/fila spår (ev med en dremel) eller knacka med huggmejseln eller svetsa på nåt - blir ofta alternativen vid härdad skruv.
Produkter som diskuteras: "skruvutdragare"
Skruvutdragarsats Rennsteig
Dra ut trasiga skruvar
149 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Det finns särskilda bits för såna här situationer. Men dom säljs inte så gärna till allmänheten, av lätt insedda skäl. Låssmeden har.
Kan gå att ta en annan skruv av samma sort och vända den i en skruvdragare. Tryck sedan allt vad du orkar och skruva försiktigt..
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
magnu skrev:
Dom finns på internet, och jag vet inte om dom är kopplade till nån licens. Förmodligen är dom inte det. De ställen jag hittade via en snabb googling säljer dock inte till hemmafixare. Jag tror att för en privatperson som vill ha upp nån enstaka engångsskruv, så är det enklast att kontakta låssmeden.
Att förmedla var man kan få tag på såna bits ställer jag mig mycket tveksam till. Jag skulle tro att de flesta på detta forum inte vill att engångsskruvar ska vara enkla att få bort. Jag som villaägare vill det absolut inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden