Vanliga släta golvlister (socklar) ska in i lägenheten mot dels betongvägg på vissa ställen och lättbetong på andra ställen.

Det jag främst är orolig för är att väggarna är lite ojämna, på den längsta väggen främst.

Min fråga är dels hur man fäster enklast på de olika ställena och framförallt hur man fäster när väggarna inte är helt raka?

Spikplugg förmodligen, alt borra-plugga-skruva. Du får nog acceptera att sockeln inte ligger an mot väggen överallt om väggen är så ojämn som Du beskriver, fyll i "hålen" me latex å måla samma färg som sockeln så syns det inte.

hej.
finns speciella ankarspik för detta.
borrar med 4 mm slagborr, sen finns det vita ankarspik.
detta gäller betong nu.

mvh
snickar estwing

estwing skrev:
hej.
finns speciella ankarspik för detta.
borrar med 4 mm slagborr, sen finns det vita ankarspik.
detta gäller betong nu.

mvh
snickar estwing
Ankarspik känner jag inte till alls sedan tidigare.
Googlade lite och hittade följande:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-22840.aspx

Men för dessa antar jag att du måste förborra som du skriver, vilket gör att det kanske blir omständligt jämfört med spikplugg som kommit upp som förslag?

Ankarspik inget alternativ när det gäller lättbetong?

Limma dit dom med nått sättlim eller liknande annars.

W
finns lister med ett spår i av nåt pressat matrial som är laminerade/fanerade i olika färger som man fäster genom att borra ett hål efter en mall å därefter sätter i plugg som funkar som clips dvs är fyrkantig i andra änden som man trycker dit listen på tyckte det var väldigt smidigt och det blir dessutom inga skruvhål, vet iofs inte hur det blir om man har väldigt ojämna väggar, hur pass clipset håller kvar listen i så fall. finns bla på bauhaus i olika färger, kanske inte dom billigaste golvsocklarna man kan hitta kostar runt hundringen för 2 meter har jag för mig, lätta att girera hörn med dessutom .

savio skrev:
Ankarspik känner jag inte till alls sedan tidigare.
Googlade lite och hittade följande:
[länk]

Men för dessa antar jag att du måste förborra som du skriver, vilket gör att det kanske blir omständligt jämfört med spikplugg som kommit upp som förslag?

Ankarspik inget alternativ när det gäller lättbetong?
nej nej ej dom dom e för att montera beslag me.
vi kör dessa på jobbet nu.
nu jobbar jag ej förräns på torsdag. kan kika då va dom heter.
spikpluggen har vi gått ifrån.'
men dom funkar me.

mvh
snickar estwing

para skrev:
Limma dit dom med nått sättlim eller liknande annars.
Jag tänker att det kanske är svårare att limma då väggarna är ojämna?
Skruvar man i dom så tryckas ju listerna in mot väggen enklare tänker jag, har jag rätt?

Jag kanske ska testa att limma på de ställen det går iof, funkar pl 400 isf eller?

Dem heter "Sockelspik" tllverkare Gunnebo industrer.

helt korrekt, kom bara ej ihåg namnet.
thnx!!!

mvh
snickar estwing

savio skrev:
Jag kanske ska testa att limma på de ställen det går iof, funkar pl 400 isf eller?
Ja det funkar ypperligt.
Jag limmade alla socklar i en tidigare lägenhet med PL400.
Trots att väggarna var mycket vågformade så gick det att få perfekt med hjälp av stavar/pinnar/käppar som jag spände mot motstående vägg.

Gabbe1 skrev:
Ja det funkar ypperligt.
Jag limmade alla socklar i en tidigare lägenhet med PL400.
Trots att väggarna var mycket vågformade så gick det att få perfekt med hjälp av stavar/pinnar/käppar som jag spände mot motstående vägg.
Intressant!

Att spänna dom låter dock lite omständligt :o
Hur spände du menar du?
Hade du stavar som var exakt lika långa som tll motstående vägg och spände därigenom?

Ska kolla upp sockelspik (Gunnebo) som också tipsas om i tråden.
Någon som vet vart man köper dessa?

Dessa används enbart i betong? Inte i lättbetong?

bara i btg.
kolla med beijer först.
mvh
snickar estwing

Jag har limmat mot putsad vägg. Jag fäste en regel mot golvet med dubbelhäftande tejp. Och spände med kilar mot regeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.