Paul-Staffanstorp
savio skrev:
Ankarspik känner jag inte till alls sedan tidigare.
Googlade lite och hittade följande:
[länk]

Men för dessa antar jag att du måste förborra som du skriver, vilket gör att det kanske blir omständligt jämfört med spikplugg som kommit upp som förslag?

Ankarspik inget alternativ när det gäller lättbetong?
Du måste ju liksom förborra när du använder spikplugg med... ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Du måste ju liksom förborra när du använder spikplugg med... ;)
Sant förvisso :blushing:
Men där kan man väl borra rakt igenom brädan direkt och trycka in pluggen genom sockeln och in i väggen vilket gör att man slipper momentet att lyfta bort och tillbaks sockeln? Eller, kanske inte? :cool:

Sockelspik igen!

Borrar man först ett litet hål och sen spikar in spiken helt enkelt?

savio skrev:
Sockelspik igen!

Borrar man först ett litet hål och sen spikar in spiken helt enkelt?
helt korrekt.

estwing skrev:
helt korrekt.
Funkar det enbart till betong eller går även lättbetong bra?

bara betong...

Lyfter denna gamla tråd då jag har kommit vidare såpass långt i min uppsättning av socklar/lister att allt utom köket är gjort.
Jag tog hjälp av hantverkare till det
Nu återstår som sagt köket och där är det lättbetong som gäller.
Hur fäster man lister enklast där?

Funkar vanlig spikdyckert eller tror man att lättbetongen kan trasas sönder (den är väldigt mjuk som den är).

Borr och plugg är väl ett säkert kort?

Eller rentav limma? Eller limma i kombination med ngt annat?
Funkar isf detta lim? http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/Lim-Fog/Lim/Default.aspx

Alternativet är ju spikpistol med ståldyckert - Skall kunna slå 8mm i betong och mot 12mm i tegel enligt vad säljare tutade i mitt huvud under veckan som gått. Huruvida det nyper bra i lättbetong återstår att se.

Lättbetong skulle jag sätta plugg för 6 mm hål men borra 5,5 å sen skruva. Kan Du sätta nåt "spänn" mot sockeln så funkar det att limma också med tex PL 400. Spik kan gå om väggen är oanvänd förut men det drar inte speciellt bra, lättbetongen påminner om torr tvättsvamp.

När jag skulle upp med nya golvsocklar i min gamla lägenhet (lättbetong innervägg, tegel bärande och yttervägg) så limmade jag upp dom med PL400.
Jag övervägde alla andra alternativ men kom fram till att det skulle bli
1, dyrt
2, skitfult
3, ta för lång tid

Vägen var något vågig men det gick fin fint ändå och det tog ungefär en förmiddag, inkl kafferast, skit snack mm mm

För att hålla an sockeln mot väggen så tog jag och knackade in vanlig dykert på lämpliga stället, efter att limmet stelnat helt så var det bara att ta bort spiken och lägga i ett knappnålshuvud med latexfog

HEJ!

Har renoverat hall och vardagsrumm med lättbetongväggar. Alla gamla lister och dörrfoder var montrat med "klippt spik", det satt som f-n. Alla nya lister är monterad med återanvänd klippt spik, funkar utmärkt. Borrat ett 2mm hål i listen, in med spiken, spackel, måla. d^_^b

Skall försöka mig på att bifoga en bild.

• P4030002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hama65 skrev:
HEJ!

Har renoverat hall och vardagsrumm med lättbetongväggar. Alla gamla lister och dörrfoder var montrat med "klippt spik", det satt som f-n. Alla nya lister är monterad med återanvänd klippt spik, funkar utmärkt. Borrat ett 2mm hål i listen, in med spiken, spackel, måla. d^_^b
Klippspik heter det. d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.