Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Västra götaland

Skarvar i linje med öppningskanter?

Jag läste följande angående skivning av innerväggar

Skivskarvar i linje med öppningskanter för dörrar och fönsterfår inte förekomma. Skivan ska i stället tillpassas så att skarven hamnar ovanför öppningen

Taget från
    http://www.norra.xlbygg.se/pdf/bygginnervagg_37.pdf

Är det så viktigt? Jag har i efterhand upptäckt att jag inte kan undvika detta vid ett fönster. (jag har två fönster på väggen och om jag börjar med en hel 120cm skiva så prickar skarven ena fönsterkanten... om jag kapar skivan till 60cm så kommer den på andra fönsterkanten...)

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2004

Har du reglat c/c 60?

Du får väl regla upp en par extra reglar någonstans, så det passar bättre. Alternativt köra med 90 cm gips på just den väggen.

3.    länk #3
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Visst kan det spricka men det kan det på andra ställen med där det skarvas och jag kan säga att jag inte gjort så på något ställe i hela huset när det byggdes 2001 och det har inte spruckit upp ännu.
    Lite överkurs är det allt.
    Mvh Paul

4.    länk #4
    ByggaNytts avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2003
    Ålder: 44
    Län: Stockholm

Bör undvikas men då speciellt över dörrar eftersom dessa utsätts för större påfrestningar - smälla igen dörrar syndromet....
    En skarv över ett fönster i hela huset lär ju inte rasera huset i alla fall :-)

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Västerbotten

Den största risken för sprickor vid karmöppningar är vid dörrar i innervägg. Innerväggar rör sig något när dörrar öppnas och stängs och slår någon igen dörren hårt finns risk för sprickbildning.
    Men riskerna finns även i yttervägg men ytterst liten. Det beror på grundläggning och hur huset klarar vindlaster.
    Vill du vara säker kan du göra så här:
    Dela en skiva till 60 cm i mitten av väggen så får du en förskjutning.
    Eller så sätter du in två 90 cm skivor där det är lämpligt. Det finns speciella skenor för att montera 90-gips på 120 regling.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Västra götaland

ah två 90 låter ju smidigt att klämma in! tackar för svaren!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01