Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Västra Gätaland

Montera fönster

Jag håller på att byta ut mina fönster i fastigheten och jag har en liten dispyt med min snickare.
    Jag är av den åsikten att fönster skall sättas rakt i lod och våg oavsett förutsättningar i vägg medan han vill sätta dem utefter hur väggen lutar. Han menar att det inte blir snyggt i smygen annars.
    Visst är det viktigt att sätta det rakt map. funktion, spänningar etc.
    Finns det några undantag gällande detta? Jag är lite fundersam.
    Vad gäller?

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: västra götalands

hej.
    när det gäller en dörr så skall man sätta den som du säger.
    ett fast fönster kan man sätta efter väggen om nu ej väggen lutar väldigt mycket?
    antar att d
    väggen ej lutar så himla mycket å då sätter man det efter väggen.

summa sumarum, man utgår alltid iaf för att sätta allt rakt.
    va din snickare vill här är lite grann att göra lättare för sig i nästa steg.
    men lutar ej väggen alltför mycket så kan man sätta fönstren efter väggen.

mvh
    snickar estwing

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Västra Gätaland

Tack,
    då verkar inte snickaren vara helt fel ute i alla fall.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Stockholms län

Läs tex velux installationsanvisningar så står en del exempel på vad man ska tänka på. Du hittar dom på deras hemsida enkelt. För att göra en kort summering så sätter man ibland fönster snett för att mer följa existerande linjer på tak, fasad och andra detaljer. Att sätta vågrätt utan att tänka på linjespel kan få effekten att det ser "konstigt" ut.

// Mats

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jul 2005

Jag skulle nog säga att det beror lite på vad det är för fönster. Om man tex vill vädra och inte kan "spärra" fönstret på något sätt kommer ju rutan att antingen öppnas eller stängas av sin egna vikt. Och det behövs förmodligen inte mycket lutning. Själv lyckades jag sätta in en keddy kasset med extremt lite utåtlut, så när jag skulle tända så åkte luckorna ändå upp. Inte roligt att justera upp 130 kg

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: västra götalands

Jag skulle nog säga att det beror lite på vad det är för fönster. Om man tex vill vädra och inte kan "spärra" fönstret på något sätt kommer ju rutan att antingen öppnas eller stängas av sin egna vikt. Och det behövs förmodligen inte mycket lutning. Själv lyckades jag sätta in en keddy kasset med extremt lite utåtlut, så när jag skulle tända så åkte luckorna ändå upp. Inte roligt att justera upp 130 kg
    va lite av det jag skrev.
    det får ej luta för mycket.
    det är sånt man ser när man monterar.
    ett sid hängt fönster är viktigare än ett H fönster!

mvh
    snickar estwing

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01