Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: Skåne

Regla cc 600 på en 700 bred vägg?

Om det ska byggas en vägg ungefär 70–80 cm bred – är det då okej att skippa cc-600-regeln (och regeln!) och bara ha de yttersta reglarna på kanterna?

Det kommer vara OSB bakom.

2.    länk #2
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Det beror väl på vad väggen är till, hur tjock OSB du tänkt och vad den ska bekläs med, osv.

Ska det t.ex. kaklas måste underlaget vara ordentligt fritt från flex för att fogar inte ska spricka, och därmed är 11mm OSB inte lämpligt. Sen är förövrigt OSB inte lämpligt bakom kakel pga av dess relativt stora egenrörelse. Och bakom kakel i våtrum "förbjudet" enligt BKR's våtrumsregler. Så kakel var kanske ett dåligt exempel.

Men ge oss lite mer kött på benen. En yttervägg? en "viktig" vägg? Ska det vara gips på OSB'n?
    Den som vet mest, gissar minst.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Nov 2008

Ja, oj, jag glömde visst lite där. Det är en innervägg i en gång mellan två rum bara – kommer förmodligen inte ens ha något upphängt på sig, men sätter OSB för säkerhets skull. På OSB:n (11 mm) kommer gips (13 mm). Sedan ska en bröstpanel på och vissa partier målas och vissa partier tapetseras.

4.    länk #4
    Mikael_Ls avatar

Det känns ju som att det där blir tillräckligt stabilt även med cc800.

Saker jag kan komma på på rak arm som du kan behöva den där extra regeln för är:
    Om skivskarven kommer där.
    Om du behöver en regel för att sätta en eldosa mot (går att lösa med någon mindre regelbit också).

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Mar 2005

C-c 600 är ingen lag, det är bara en konvention. Du kan naturligtvis både över- och underskrida det måttet om det fungerar bättre.

6.    länk #6
    Stefan Ns avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 38
    Län: Stockholm

Men varför chansa? Är det inte bara lägga in en extra regel eller är det nåt som hindrar den?

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007

sätt en regel i mitten! iomed du har osb så kan du fästa gipsen "överallt" på osbskivan. det är ju inget besvär o skruva dit en extra mittregel.. eller?

8.    länk #8
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009

Det känns ju som att det där blir tillräckligt stabilt även med cc800.

Saker jag kan komma på på rak arm som du kan behöva den där extra regeln för är:
    Om skivskarven kommer där.
    Om du behöver en regel för att sätta en eldosa mot (går att lösa med någon mindre regelbit också).
    Jag har ju svårt att se varför man behöver en skarv om väggen ska vara 7-800mm bred.
    Även svårt att förstå varför man skulle placera en ev. dosa mitt på väggen.

9.    länk #9
    Mikael_Ls avatar

Jag har ju svårt att se varför man behöver en skarv om väggen ska vara 7-800mm bred.
    Jag har då absolut inga problem med att se när det behövs.
    Om den uppreglade väggen slutar där med en halv skiva eller nåt sånt som sista bit, då blir det väl en skivskarv där.
    Jag har inte fullt klart för mig hur TS menar, men det kan alltså röra sig om en vägg, där det återstår 800mm efter dörröppningen.

Men på TS fråga borde det inte vara fallet, men bäst att berätta det iaf.

Var TS vill ha vägguttag, datauttag och sånt har vi givetvis ingen aning om, men nu vet TS att han kan behöva nåt att fästa det i.

Själv har jag iaf glömt viktiga småsaker ibland som resulterat i merjobb. Men jag är ju en arm amatör.

10.    länk #10
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Uppsala

Håller me meckis, sätt en regel i mitten så blir det stabilt och bra, jag ser ingen anledning att snåla på antalet reglar man vet aldrig vad man vill "ha" väggen till om 3, 5 lr 10 år så lika bra att göra ordentligt från början.

11.    länk #11
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Jag skulle klippa dit regeln bara för att det "ska" vara cc60 men om väggen bara blir 70 totalt så ser jag absolut inga skäl varför den egentligen behövs

12.    länk #12
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009

Jag har då absolut inga problem med att se när det behövs.
    Om den uppreglade väggen slutar där med en halv skiva eller nåt sånt som sista bit, då blir det väl en skivskarv där.
    Jag har inte fullt klart för mig hur TS menar, men det kan alltså röra sig om en vägg, där det återstår 800mm efter dörröppningen.

Men på TS fråga borde det inte vara fallet, men bäst att berätta det iaf.

Var TS vill ha vägguttag, datauttag och sånt har vi givetvis ingen aning om, men nu vet TS att han kan behöva nåt att fästa det i.

Själv har jag iaf glömt viktiga småsaker ibland som resulterat i merjobb. Men jag är ju en arm amatör.
    Ok, men du behöver inte ta illa upp...
    Jag har iaf stora problem att se att man ska behöva ha en skarv på en vägg som är 7-800mm bred när TS skriver som han gör...

Om det ska byggas en vägg ungefär 70–80 cm bred – är det då okej att skippa cc-600-regeln (och regeln!) och bara ha de yttersta reglarna på kanterna?

Det kommer vara OSB bakom.

Håller me meckis, sätt en regel i mitten så blir det stabilt och bra, jag ser ingen anledning att snåla på antalet reglar man vet aldrig vad man vill "ha" väggen till om 3, 5 lr 10 år så lika bra att göra ordentligt från början.
    Självklart är det lika lätt att sätta dit en som förstärkning om man ids...

Jag skulle klippa dit regeln bara för att det "ska" vara cc60 men om väggen bara blir 70 totalt så ser jag absolut inga skäl varför den egentligen behövs
    Det är ju så jag också tolkar det då TS skriver att väggen ska vara 7-800mm bred, och sen skriver han om kanter...vilket för mig är mer än EN...
    Skulle väggen vara en förlängning av något så borde den ju bara få EN kant...

13.    länk #13
    Mikael_Ls avatar

På cc600 sätter man enkelgips i normala hemmiljöer, det anses mao vara tillräckligt stabilt. Med en extra OSB bakom ger det garanterat samma stabilitet upp till cc800.
    (Däremot lika garanterat att man inte kan ha cc1200, med samma stabilitet )

Så utan några speciella stabilitetskrav eller några andra orsaker för att ha en regel där kan man skippa den.

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Uppsala

tobilas har nog redan gjort den här väggen klar

15.    länk #15
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: Stockholm

Jag skulle sätta dit en regel i mitten. Då kommer du ha ett cc avstånd på ca 400 mm vilket är bättre än 800. Inte för att någonting kommer hända med väggen med "det känns bättre" att sätta dit en regel. kostnadsmässigt rör det sig om 40 kronor och du vet att du nu har överdimensionerat istället för underdimensionerat. Härlig känsla när du går å lägger dig och tänker på din vägg..

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01