Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jan 2007

Ny fråga om råspont i tak

Håller på att sätta råspont i ett innertak. Nu börjar jag närma mig slutet och det är dags att sätta dit den sista brädan. Man vill ju att den ska hamna så nära väggen som möjligt, så att det inte blir en stor glipa där. Men hur fasen får man dit den? Det måste vara jättesvårt att passa in not och fjäder när man inte kan trycka ihop dem med någon kraft, väggen är ju liksom i vägen.

Tack på förhand

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Uppsala

Nu är jag bara amatör. Ta en kofot och pressa in sista brädan, jag tror att det är omöjligt att undvika att få en glipa närmast väggen, men du skall kanske ha någon form av taklist? Vanligtvis så måste man väl klyva sista brädan, om du då bara får en smal bräda på slutet, slå ihop den med den "hela" brädan och spika upp 1½ bräda.

3.    länk #3

Smart att slå ihop sista två brädorna. Det kommer nog att hjälpa mig en hel del. Tack så mycket!

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2003

Man skär bort den undre noten på sista brädan, precis som när man lägger golv.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Uppsala

Alfons_Helikopter. Det var ju ett fint tips, har jag aldrig provat. Då är det ju bara att lägga dit brädan och spika. Låter som att du är professionell, de brukar ju kunna genvägarna

6.    länk #6

Jag satte ihop sista två brädorna, så att det blev en och en halv. Sedan använde jag kofot och takstöttor, så det funkade perfekt. Tack för hjälpen.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01