Nykomling
Medlem: Dec 2009
Län: Västernorrlands län
Ännu en fråga om bärande vägg
Har läst runt lite på forumet och hittar många frågar om bärande väggar och det verkar vara mycket varierande svar därför tänkte jag fråga er (igen) på just mitt exempel.
Bor i en enplansvilla med källare och eftersom jag saknar stora ytor skulle jag vilja skapa det genom att ta bort två väggar.
På bild 1 har jag rödmarkerat väggarna i fråga och det är framförallt den som går på tvären mot takstolarna (den vågräta på ritningen) som eventuellt skulle kunna vara bärande. Vad tror ni?
Har varit uppe på vinden och kollat på takstolarna och de ser likadana ut ovenför det öppna vardagsrummet som ovanför väggarna jag tänkt riva ifall det kan vara till någon hjälp. Oavsett ifall väggen är bärande eller ej har jag tänkt sätta en balk där den nuvarande väggen sitter. Spännvidden är ca tre meter.
Fullvärdig medlem
Medlem: Jul 2009
Län: Skåne
Jo, den kan vara bärande. Behöver dock inte vara det eftersom 6m(?) inte är övdrivet mycket för en trätakstol. Beror alltså helt hur den är dimensionerad.
Takstolarna över stora rummet är ju en meter kortare mellan stöden. 20% längre spännvidd påverkar självklart.
Men eftersom vinden är oinredd så skulle ni ju kunna lägga en eventuell tvärgående balk där uppe istället?
Nykomling
Medlem: Dec 2009
Län: Västernorrlands län
Tack för ditt svar.
Ja det skulle kunna vara ett alternativ hur skulle en sådan konstruktion kunna se ut?
Eftersom (den eventuellt bärande) väggen just nu delar matrum och kök skulle det heller inte vara något problem att sätta en balk under taket eftersom jag gärna vill ha någon sorts avdelning där emellan.