Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Jönköping

Hur göra en snygg kant vid tröskeln?

Håller på att totalrenoverar en lägenhet och har fått otroligt mycket tips av hjälpsamma människor här på forumet.
    Jag passar därför på att be om råd inför mitt nästa problem.

Läggningen av klinkers i badrummet gjorde att klinkers-kanten numera är högre än vad tröskeln är vilket ju inte särskilt snyggt och jag undrar nu hur man kan tänka sig att fixa det på bästa sätt.
    Jag har i dagsläget 2 potentiella lösningar:

1. Lägga en ganska så massiv latexfog (grå eller vit?) mot kanten så att det blir en mjukare övergång.

2. Lägga en ekbräda över översta delen av tröskeln så att den lägger sig i höjd med klinkers-kanten.
    Nackdelen med förslag 2 är ju att det förmodligen kommer att se "tillgjort ut".

Tacksam för all hjälp!
    Se bifogade bilder.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	SL381807.jpg
Visningar:	59
Storlek:	36.0 KB
ID:	34570  

Namn:	SL381806.jpg
Visningar:	63
Storlek:	22.4 KB
ID:	34571  

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2009
    Län: Tokyo

Prova att lagga en snygg fasad ekbrada, slipa om nuvarande troskel och passa in dorren sa att det fungerar med den nya hojden (det hanger just pa att dorren gar att modifiera). Sist ar det bara att lacka om allt sa att det far ett jamnt och fint utseende. Snygg latexfog har jag aldrig sett.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Skåne

Läggningen av klinkers i badrummet gjorde att klinkers-kanten numera är högre än vad tröskeln är vilket ju inte särskilt snyggt
    Inte nog med att det inte är snyggt, det är dessutom inte förenligt med regler för våtrum. Det skall vara en kant på minst 1 cm (eller var det 2?!?!) för att det skall vara godkänt, och tättskiktet skall gå upp på denna kant. Så hur du än gör nu, så har du inte ett badrum som är godkänt enligt reglerna

4.    länk #4

Prova att lagga en snygg fasad ekbrada, slipa om nuvarande troskel och passa in dorren sa att det fungerar med den nya hojden (det hanger just pa att dorren gar att modifiera). Sist ar det bara att lacka om allt sa att det far ett jamnt och fint utseende. Snygg latexfog har jag aldrig sett.
    Tveksamt om jag orkar balta med att förkorta dörren faktiskt.

Din idé är att lägga en ny tröskel på den befintliga med andra ord?

5.    länk #5

Inte nog med att det inte är snyggt, det är dessutom inte förenligt med regler för våtrum. Det skall vara en kant på minst 1 cm (eller var det 2?!?!) för att det skall vara godkänt, och tättskiktet skall gå upp på denna kant. Så hur du än gör nu, så har du inte ett badrum som är godkänt enligt reglerna

Hoppsan, det låter ju inte bra.
    Hur menar du en kant på 1 cm?
    Att tröskeln måste vara 1cm högre än klinkers?

6.    länk #6
    b8q
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Stockholm

Jepp, tror ganska säkert att det är krav på att tätskiktet går upp 2 cm (vertikal höjdskillnad alltså) på tröskeln.

7.    länk #7
    bigsnuckes avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2006
    Län: Östergötland

Såg i någon tråd att någon, (Paul ?) rekomenderade en titt på sidan 13 i den här. Det gör jag med... Både text och bild.
    Senast redigerad av bigsnucke 2009-12-28 20:18

8.    länk #8

Såg i någon tråd att någon, (Paul ?) rekomenderade en titt på sidan 13 i den här. Det gör jag med... Både text och bild.

Klistrar in en print-screen av aktuell bild på sidan 13 i Byggkeramiskrådets branschregler.
    Jo, här ser vi ju klart och tydligt att tröskeln är högre än klinkers-kanten.

Mycket mer kan jag inte utläsa som en novis på området.

Men vad innebär detta? Vad kan det får för konsekvenser?
    Räcker det med att jag höjer upp tröskeln?

9.    länk #9

Och här kommer den print-screen som av någon anledning inte kom med i förra inlägget.

10.    länk #10
    bigsnuckes avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2006
    Län: Östergötland

Saxat;
    Krav på förseglingens minsta höjd anges inte eftersom förseglingen inte kan gå högre upp än till färdig golvyta.
    Tätskiktets nivå vid dörröppningen skall vara min. 20 mm över golvavloppets överkant

Tolkar jag som att det viktigaste är att tätskiktet når 20 mm över golvavloppets översta yta och tröskelns höjd inte är det viktigaste...
    Jag skulle se till att den sticker upp lite i allafall, men inte gått med tumstocken och mätt så noga...

11.    länk #11
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Men hur har du gjort med tätskiktet nu då? Slutar det bara vid tröskeln?

12.    länk #12

Men hur har du gjort med tätskiktet nu då? Slutar det bara vid tröskeln?
    Det är en plattsättare som har gjort allt, jag har inte gjort någonting.

Jag vet inte ens hur tätskikt ser ut men det antar jag väl att det slutar där klinkers slutar, dvs vid tröskeln ja.

Bifogar en till bild

Namn:	SL381810.jpg
Visningar:	46
Storlek:	18.5 KB
ID:	34580  

13.    länk #13
    Thomas59s avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2008
    Län: Stockholms län

Ska man vara lite petig så gissar jag att du aldrig kan få till ett godkänt tätskikt om vi utgår från det vi ser på dina bilder.

Tätskiktet ska, som mycket riktigt påpekats, gå OBRUTET under golvbeläggningen och sedan upp i nivå med överkant golv.

Eftersom tätskiktet inte kan skarvas (inte i praktiken i alla fall) på ett godkänt OCH säkert sätt kommer du aldrig att få till ett godkänt uppvik.

Att göra om ALLT måste ju kännas hårt men är som jag ser det det enda rätta. Om det sen är realistiskt i dina ögon är en helt annan sak. Du kan alldeles säkert få till en förhöjning av tröskel på något sätt, att ansluta emot och sedan fuskskarva tätskiktet och säkra upp skarven med ohyggliga mängder silicon där uppviket skulle ha varit.

Någon stor risk för vattenskador är det knappas om det inte är så att du lyckats få till ett monumentalt bakfall på hela golvet

Nackdelen med denna ful-lösning är ju att våtrummet aldrig blir godkänt så du måste uppge bristen då du ev säljer i framtiden med risk för prisavdrag och ett försäkringsbolag skulle kunna få för sig att neka ersättning vid skada även om det saknade uppviket inte bidragit till skadan.

Ps. Ser i föregående inlägg att jobbet är gjort av en plattsättare. Ja vad ska man säga? GÖR OM - GÖR RÄTT borde vara det besked du ger till honom.

ATT DET SKA VARA SÅ SVÅRT! Hur tänker dom - plattisarna eller rättare sagt TÄNKER DOM? Ds.
    Senast redigerad av Thomas59 2009-12-28 22:09 Anledning: Ps
    ------Bokstävena R och E funka dåligt på mitt tangentbod och ibland orka jag inte gå tillbaks och koa------

14.    länk #14

Det enda som detaljen som saknas är då att tätskiktet ska gå oavburutet upp till tröskelns kant som ska vara högre än klinkers-kanten?

Jag vill poängtera att själva duschbrunnen är ju avsevärt mkt lägre eftersom det är fall mot den och den är nedsänkt.
    Men det kanske inte spelar någon roll?

Bör plattsättaren göra om allt och ta den kostnaden själv?

15.    länk #15
    Thomas59s avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2008
    Län: Stockholms län

Det enda som detaljen som saknas är då att tätskiktet ska gå oavburutet upp till tröskelns kant som ska vara högre än klinkers-kanten?

Jag vill poängtera att själva duschbrunnen är ju avsevärt mkt lägre eftersom det är fall mot den och den är nedsänkt.
    Men det kanske inte spelar någon roll?

Bör plattsättaren göra om allt och ta den kostnaden själv?
    Nej inte upp till TRÖSKELNS överkant utan tätskiktet ska appliceras MOT (På!) tröskeln upp till i nivå med GOLVETS överkant dock minst upp till 20 mm över brunnskanten.

När sedan golvet är lagt silikonas kanten mellan golvet och tröskeln.

Strikt bedömt så är golvet eventuellt felaktigt utfört om du inte har ett hiskeligt fall från tröskeln till golvbrunnen som du antyder. Är det inte utfört enligt gällande regler ska det göras om i sin helhat och hantverkaren ska stå för alla kostnader inkl nytt material.

Överenskommelse kan ev träffas med utföraren om annorlunda utförande om tröskel saknas och höjden på tätskiktet (utan uppvik) är mer än 20 mm över brunnsnivå.

En sådan överenskommelse skall dock göras INNAN arbetet påbörjas. Det är inte avsett som en utväg för en hantverkare att få ett undermåligt jobb godkänt.

Nu anlitar ju jag inte hantverkare för denna typ av jobb så någon med mer erfarenhet av just möjligheten till avsteg kanske kan ge bättre råd i detta fall.
    ------Bokstävena R och E funka dåligt på mitt tangentbod och ibland orka jag inte gå tillbaks och koa------

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01