Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Län: VÄRMLANDSLÄN

är ju ett solklart fel kakelgubben gjort och frågan är ju hur resten av arbetet ser ut?

2.    länk #17
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2008
    Län: västra götaland

Om man bortser från tätskiktsproblemet (som kanske inte är så akut i dörröppningen), kan du ju höja hela dörren med karm och allt. Ta bort lister, skruva ur karmskruvar eller tigersåga spikar, ta bort karm, tiger- eller cirkelsåga bort ett par cm av väggen ovanför dörren, lägg en bräda i botten och montera dit dörren igen. Det fixar du på en halvdag.

3.    länk #18
    Thomas59s avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2008
    Län: Stockholms län

Jag kan nog hålla med om att tätskiktsfrågan, i detta fall, kanske är av akademiskt intresse vad avser risken för skador.

Tätskikts eller rättare sagt våtrumsproblematiken flera aspekter:

1/ Risk
    Reglerna är ju i grunden framtagna för att minska, eller i teorin eliminera, fuktskador i våtrum.

Vissa av reglerna kan tyckas väl långtgående eller hur man nu ska uttrycka det. Vet man vad man gör kan vissa typer av avsteg nog med fog anses ok i alla fall. Tänker tex på uppvik vid tröskel i detta fall. Risken för fuktskador är troligen liten och en förhöjd tröskel med ordentligt med silikon mellan klinkerskanten och tröskel skulle formodligen ge samma resultat som uppvik. Det är dock inte tillåtet.

Samma med vanliga gipsskivor, osb, avsaknad av kortlingar, dubbla tätskikt osv. Inte tillåtet.

En (kalkylerad) risk helt enkelt och många som gör sina egna våtrum tar också dessa risker. Dels kunniga personer som har egna teorier kring hur våtrum kan utföras och dels mindre kunniga personer som tar genvägar utan att riktigt veta hur reglerna ser ut. Mera baserat på allmänt sunt förnuft.

Säger inte att dessa avsteg är ok men rätt(?) utfört bör risken ändå vara liten och det finns inget generellt förbud att utföra våtrum efter eget huvud.

Detta gäller dock bara så länge man utför våtrum privat. Ett företag ska enligt konsumenttjänstlagen utföra arbete på ett fackmannamässigt sätt, i detta fall enligt våtrumsreglerna. Där finns inget utrymme för egna idéer vilket vissa tycks tro.

2/ Andrahandsvärde
    Även om risken är liten eller kalkylerad är det likafullt ett AVSTEG från reglerna och vid en framtida försäljning bör köparen upplysas om att våtrummet INTE är fackmannamässigt utfört.

DET i sin tur KAN medföra att köparen helt enkelt drar av köpeskillning motsvarande renovering av våtrummet eller väljer ett annat objekt då man inte villl sätta igång med renovering.

Det man "sparar" på genvägar och avsteg kan snabbt ätas upp av ett lägre försäljningspris.

Är marknaden stark kanske priset inte påverkas men det kan man aldrig veta i förväg.

3/ Försäkringsproblematiken
    Ersättning kan vägras eller reduceras om våtrummet inte är fackmässigt utfört. Bolagen har olika praxis och mycket beror på vilken skadereglerare man får tilldelad. Vissa lever under devisen: Är det rätt utfört blir det inga fuktskador - blir det fuktskador är det ej fackmässigt utfört=ingen ersättning. F-bolagens egna Moment 22!

4/ Dolt fel
    En möjligen semantisk aspekt. Är avsteget från reglerna medvetet kan det inte bli frågan om dolt fel då det kräver att säljaren inte kände till felet. Är säljaren (som gjort våtrummet) okunnig om det felaktiga utförandet kan man som säljare då riskera krav på ersättning för dolt fel. Kände man till felet kan man också bli krävd på ersättning men då på andra grunder.

En aspekt av dolt fel problematiken är att man kan råka illa ut ÄVEN om det rent teknisk/objektivt INTE skulle vara frågaom dolt fel.

Bara risken för en lång, kostsam process med osäker utgång kan få många att överväga förlikning. Tar man processen kan man likväl förlora om man inte lyckas framföra sin sak på ett sätt som rätten sas "köper"

Man kan alltså i praktiken bli ersättningskyldig även om det inte solklart är ett dolt fel.

Slutsats: en tickande bomb i båda fallen.

För den som funderar på att göra avsteg kan det vara idé att värdera de olika aspekterna ovan innan man beslutar hur manska göra.

VAD AVSER TRÖSKELN

Det är nog ingen större risk hur du änlöser övergången. Övergångslist, förhöjd tröskel eller annan lösning. Du kan sova gott. Den dan du säljer bör du upplysa köparen om avsteget. Har du tur säger köparen bara: Jaha. Har du otur prutar dom en aning.

No big deal!
    ------Bokstävena R och E funka dåligt på mitt tangentbod och ibland orka jag inte gå tillbaks och koa------

4.    länk #19
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Som redan nämnts så är det egentligen felaktigt och går inte att åtgärda utan att göra om allting om man vill ha det 100% rätt utfört.

Dock står det ju att läsa i branschreglerna att...:

Om tröskel saknas, eftermonteras eller är lägre än 20 mm, bör avtal träffas med beställaren om hur avslutning eller uppvik av tätskikt mot tröskel skall utföras.
    Tätskiktets nivå vid dörröppningen skall vara min. 20 mm över golvavloppets överkant.

Således kan man ju friskriva sig från ett uppvik med hjälp av avtal och är tätskiktets nivå vid dörröppningen minst 20mm över brunnens ovankant så är det ju ganska så rätt trots allt.

Ganska lätt att lägga ett vattenpass mot golvets klinker i dörröppningen och rikta det mot brunnen där man då mäter avståndet mellan passet och brunnen när passet är i våg.
    Ta detta måttet och dra bort tjockleken på klinker och fix så får du ju fram hur högt över brunnen ovankant som tätskiktet ligger vid dörren.

Är det mer än 20mm så hade jag personligen inte krävt något annat än att få byggt på tröskeln med en list för att få ett snyggare utseende.

Det är ju inte som du Thomas skriver speciellt enkelt att få tätt med mängder av silicon heller eftersom du inte kan få silicon i utrymmet mellan tätskiktet och klinkerns ovankant inne mellan klinkern och påbyggnaden av tröskeln.

5.    länk #20
    Thomas59s avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2008
    Län: Stockholms län

Som redan nämnts så är det egentligen felaktigt och går inte att åtgärda utan att göra om allting om man vill ha det 100% rätt utfört.

Dock står det ju att läsa i branschreglerna att...:

Om tröskel saknas, eftermonteras eller är lägre än 20 mm, bör avtal träffas med beställaren om hur avslutning eller uppvik av tätskikt mot tröskel skall utföras.
    Tätskiktets nivå vid dörröppningen skall vara min. 20 mm över golvavloppets överkant.

Således kan man ju friskriva sig från ett uppvik med hjälp av avtal och är tätskiktets nivå vid dörröppningen minst 20mm över brunnens ovankant så är det ju ganska så rätt trots allt.

Ganska lätt att lägga ett vattenpass mot golvets klinker i dörröppningen och rikta det mot brunnen där man då mäter avståndet mellan passet och brunnen när passet är i våg.
    Ta detta måttet och dra bort tjockleken på klinker och fix så får du ju fram hur högt över brunnen ovankant som tätskiktet ligger vid dörren.

Är det mer än 20mm så hade jag personligen inte krävt något annat än att få byggt på tröskeln med en list för att få ett snyggare utseende.

Det är ju inte som du Thomas skriver speciellt enkelt att få tätt med mängder av silicon heller eftersom du inte kan få silicon i utrymmet mellan tätskiktet och klinkerns ovankant inne mellan klinkern och påbyggnaden av tröskeln.
    Ja det är väl sannorlikt som du skriver och borde göras om.

Nämnde i ett av mina tidigare inlägg möjligheten att göra överenskommelse om avsteg under vissa förutsättningar. Den möjligheten är dock inte tänkt som en utväg för hantverkaren i det fellet att hantverkaren ertappas med en felaktig konstruktion.

Överenskommelsen skall göras INNAN arbetet utförs och avsteget kan endast göras under vissa förutsättningar.

Silikonalternativet är ju , som paul skriver, inte 100% men ställt mot risken kanske ändå ok.

Kan du (TS) leva med risken för fuktskador vid tröskeln (troligen liten) och ev sänkt försäljningspris nån gång i framtiden återstår ju bara att snygga till tröskeln och sen göra ett ordentligt avdrag på fakturan.
    ------Bokstävena R och E funka dåligt på mitt tangentbod och ibland orka jag inte gå tillbaks och koa------

6.    länk #21
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Jönköping

Tack för många och bra svar!
    Jag känner mig dock oerhört förvirrad nu, är detta en tickande bomb? Vad har jag gett mig in på?

Om jag påvisar detta för kakelsättaren så kommer han ju förstås svara att tröskeln från början var såpass låg så att han inte kunde lägga tätskikt upp på den.
    Vad svarar jag på det?

Hur ser tätskikt ut? Kan man se det? Är jag säker på att ytterkanten av klinkers (det man ser på bilden) är klädd med tätskikt?

7.    länk #22
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Tack för många och bra svar!
    Jag känner mig dock oerhört förvirrad nu, är detta en tickande bomb? Vad har jag gett mig in på?

Om jag påvisar detta för kakelsättaren så kommer han ju förstås svara att tröskeln från början var såpass låg så att han inte kunde lägga tätskikt upp på den.
    Vad svarar jag på det?

Hur ser tätskikt ut? Kan man se det? Är jag säker på att ytterkanten av klinkers (det man ser på bilden) är klädd med tätskikt?
    Då ska du svara honom att det i så fall varit hans skyldighet att bygga på tröskeln innan han lade tätskiktet så han kunde gjort ett uppvik enligt branschreglerna.
    Det är hans problem att göra det fackmässigt och göra de åtgärder som krävs för detta.

Tätskiktet kan du inte se på din bild då den bara ligger under klinkern
    och slutar där klinkern slutar.
    Det finns alltså inget tätskikt mot den skurna kanten på dina klinkerplattor.
    Tätskiktet är en gummimassa som brukar vara grå men det finns ganska många olika nyanser på detta.
    Möjligtvis kan du skönja det precis mellan tröskeln och underkanten av klinkern.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01