Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2006

Bärande vägg?

Hej,

Har lite planer på att plocka bort väggar i vårt hus. Huset är ett souterränghus byggt 1938 och väggarna i övre planet är byggda med stående tvåtumsplank. I nedre planet är väggarna av någon form av stenmaterial.

Huset har valmat tak och takstolarna går ner mot ytterväggarna samt "stödstolar" någon meter in från ytterväggarna men bara på husets långsidor. (konstigt förklarat, men visas delvis till höger i den första bilden). På husets gavel går takstolarna endast ner mot ytterväggarna.

I övre planet vill vi ta ner (helt eller delvis) väggarna som omger trappan mellan kök och vardagsrum. Jag tror att golvbjälkarna går vinkelrätt mot de väggar vi vill ta ner. Golvbrädorna ligger nämligen parallellt med dessa väggar.

Hur vet man om dessa väggar är bärande? Vad behöver man för ytterligare information för att ta reda på detta?

Tack på förhand,
    Samuel
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Ritning_2.jpg
Visningar:	89
Storlek:	28.7 KB
ID:	34459  

Namn:	Ritning_1 markerade väggar.jpg
Visningar:	79
Storlek:	34.7 KB
ID:	34460  

Senast redigerad av Sam_u_El 2009-12-20 16:19

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Nov 2005

Tycker det ser ut som att den övre av de väggar du ringat in kan vara en hjärtvägg som bjälklaget vilar på.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västernorrland

Oftast är den vägg du vill ta bort en s.k hjärtvägg. (Som går mitt i huset). I ditt fall kan det vara möjligt att ta bort den. Det är inte säkert att den är bärande. Du har ingen övervåning ovanpå detta och det avgörande är helt hur dina takstolar är konstruerade. Det lilla man ser på skissen är inte tillräckligt för att uttala sig om detta. En takstolstillverkare kan ge svar på denna fråga. Jag har själv haft ett suterränghus där en vägg liknande den som du vill ta bort var borttagen utan problem. Där var takstolarna självbärande.

4.    länk #4

Hej igen,

Tack för svaren så här långt. Jag klättrade upp på vinden och tog en bild på takstolarna, om det kan vara till någon hjälp. Bilden är tagna längs med huset, så att stolarna till vänster i bild är husets långsida (väggen längst upp på ritningarna i tidigare inlägg). Kan bilden generera ytterligare information om väggen är bärande?

Vart får man annars tag på en konstruktör eller liknande som kan komma och titta på det?

Vet någon om den nedre av de två markerade väggarna på bilden i första inlägget kan vara bärande?

Tack igen,
    Samuel

Namn:	takstolar liten.jpg
Visningar:	32
Storlek:	92.4 KB
ID:	34483  

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Uppsala

Min tanke är när jag ser det är att den övre av de två väggarna har nog en bärande förmåga men kanske inte så extremt om man inte har så mycket ovanför där men ändå.

Sen undrar jag om du tänkt ha trappräcke eller ska det vara slätt golv och sen kommer trappan som ett hål i golvet
    för ska du ha ett räcke så gör det inte så stor skilnad om du sätter upp en eller två pelare på typ 4x4'' som du också kan fästa trappräcket i så blir det stadigare med än om du bara fäster det i golvet där.

6.    länk #6

Jo, visst ska det vara ett räcke vid trappan. Tanken från början har varit att sätta en limträbalk mot taket där befintlig vägg är och då kommer det även finnas pelare som stöttar balken. Det jag vill komma runt är att behöva göra en bygganmälan med allt det för med sig.

Fortfarande ingen input om den nedre väggen?

Vart ska jag vända mig?

MVH
    Samuel

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Nov 2005

Fortfarande ingen input om den nedre väggen?
    Den verkar inte ha något stöd i källaren och sitter någorlunda nära både en yttervägg och nära den övre väggen, medan bjälkarna i takstolarna ligger tvärs över dem om jag tolkar ritningen rätt, så det verkar osannolikt att den nedre skulle vara bärande.

Du visar inte hela takstolarna i bilden, men man ser i alla fall inga stag i mitten, så det verkar rätt troligt att bjälkarna under golvet på vinden vilar på den övre väggen. Borde funka bra med lodräta reglar under bjälkarna, vilket det troligen finns i väggen nu.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen