Fullvärdig medlem
Medlem: Aug 2008
Län: Uppsala
jag tror du får definiera frågan lite mer
håller du på att bygga ett hus eller bor du i ett hus med en våning som har 380 i spännvidd åt ena hållet och 520 åt andra hållet?
och vad är det du vill ha svar på ?
ska du göra ett bjälklag där du har 380cm i spännvidd åt ett stöd och du vill veta vad för nått du ska ha i det golvet för att det ska klara ett biljardbord eller vad är frågan ?
håller på med att bygga hus spännvidden är måtten jag skrivit.
det jag funderar över är vad jag ska använda till bjälklag vill juh helst inte ha någon som helst svikt i golvet där biljardbordet står..vilket cc mått som krävs mm.
ska ta kontakt med en firma men vill ha lite mer "kött på benen" innan jag snackar med dem...
och övervåningen är ca 5,5meter*12meter så måtten jag skrev innan är spännvidden mellan dom bärande väggarna.
Fullvärdig medlem
Medlem: Aug 2008
Län: Uppsala
det skulle underlätta med att se ritningar på hur det hela ser ut och sen kolla jag upp och såg att ett biljardbord inte väger mer än 100kg och det är ju inte mer än en vanlig person
men säger man att man kör med 45x220 med C/C 600mm så blir det ca 2mm svikt i mitten vid en punktlast på 100kg och 3,8m och ca 5,5mm svikt med 5,2m
sen kan man minska svikten en del med att använda ett skivmaterial som kan ta en del av lasten så kan man styva upp det hela men ändå så kommer du inte få ner svikten till det man ska dimensionera för om du ska ha 5,2m och inte använda limträbalkar (som blir mycket dyrare)
så går du ner till 45cm i c/c så och ett drag tåligt material i undertaket under så kan du nog komma ner till 2mm och det är ganska så acceptabelt iallafall
Tack för svaret.
jag räknar med att ett"riktigt"bord väger flera 100kg men ska kolla upp det..
Men Kerto balkar är väll starkare änn 220*45 och billigare änn limträ.så de kanske är det man ska satsa på..
Ska kolla om jag kan fixa ritningarna så du får se lite bättre hur de ser ut..