12 041 läst ·
14 svar
12k läst
14 svar
Skarva MDF
Tänker göra nya fönsterbänkar av MDF till vardagsrummet.
En av bänkarna blir nånstans runt 250-260cm och ca 20cm djup.
Vad jag har sett så finns MDF bara i 244cm.
Tjockleken kan tänka sig hamna nånstans runt 30-35mm - från början var tanken att såga till en fönsterbräda i säg 16-18mm och sen skruva/limma dit en bit undertill för att få den att se gedignare ut.
Nu när MDFen måste skarvas på längden så kommer ju hela fönsterbänken bli 2x skivtjockleken vilket i sig inte gör nåt - frågan är dock hur man skarvar MDFen snyggast och relativt enkelt?
Saknar kex eller lamellfräs, en bunt bra snabbtvingar finns.
Tror ni det blir bra om man tar en 150cm och 100cm bit och skruv/limmar ihop med en 100cm och 150cm undertill - med förskjuten skarv?
Ser fram emot synpunkter och råd.
En av bänkarna blir nånstans runt 250-260cm och ca 20cm djup.
Vad jag har sett så finns MDF bara i 244cm.
Tjockleken kan tänka sig hamna nånstans runt 30-35mm - från början var tanken att såga till en fönsterbräda i säg 16-18mm och sen skruva/limma dit en bit undertill för att få den att se gedignare ut.
Nu när MDFen måste skarvas på längden så kommer ju hela fönsterbänken bli 2x skivtjockleken vilket i sig inte gör nåt - frågan är dock hur man skarvar MDFen snyggast och relativt enkelt?
Saknar kex eller lamellfräs, en bunt bra snabbtvingar finns.
Tror ni det blir bra om man tar en 150cm och 100cm bit och skruv/limmar ihop med en 100cm och 150cm undertill - med förskjuten skarv?
Ser fram emot synpunkter och råd.
Det blir säkert utmärkt att göra som du tänker, och jag skulle inte brytt mig om att skruva. Trälim och tvingar räcker för användningsområdet. På den längden som du talar om har du väl ett antal konsoler?
Vad gäller utseendet utgår jag från att du skall måla fönsterbänkarna spacklar du noga så ska inte skarven synas.
Lycka till!
Ronnie
Vad gäller utseendet utgår jag från att du skall måla fönsterbänkarna spacklar du noga så ska inte skarven synas.
Lycka till!
Ronnie
Det första fönstret jag snickrade här hemma (det första fönstret någonsin faktiskt) var just ett lite bredare parti där 2440mm inte räckte. Dum som jag var skarvade jag med lite snedkapad skarv + lim och bit under. Jag vet inte varför jag trodde det skulle funka, en fullösning som är dömd att misslyckas. Detta är således en sak jag måste göra om och då tänkte jag nog ta fram fräsen och fräsa not och fjäder + lägga bit under. Det jag behöver skarva på är cirka 15cm.
Redigerat av moderator:
Även om MDF upplevs som ett dött material så är det dock gjort av trä. Innebär att det rör på sig över året beroende på fukthalt. Möjligtvis att det skulle funka att kexa ihop det men annars påstår jag att det är dömt att misslyckas att skarva utan att det syns.
Som det har nämnts här tidigare så finns det i längre längder. Kan vara lite svårt att få tag på det som privatperson bara. Inte alla detaljister som har det. Men det borde å andra sidan gå att beställa en skiva.
Som det har nämnts här tidigare så finns det i längre längder. Kan vara lite svårt att få tag på det som privatperson bara. Inte alla detaljister som har det. Men det borde å andra sidan gå att beställa en skiva.
Tack för råden MathiasS
Dina fönstersnickerier (visst är det väl dina jag sett bilder på) ligger till grund för mina ideer!
Jag äger inte en fräs idagsläget men vad kan vara bättre anledning än detta att införskaffa en.
Guzzi
Ska kolla med AB KarlHedin, dom e bra och borde kunna få hem om inte skarvning blir ett alternativ.
Dina fönstersnickerier (visst är det väl dina jag sett bilder på) ligger till grund för mina ideer!
Guzzi
Ska kolla med AB KarlHedin, dom e bra och borde kunna få hem om inte skarvning blir ett alternativ.
Finns säkert många och bra sätt att lösa detta på och säkert är många av dem bättre än mitt ur allmän hållbarhetssynpunkt. Men frågan är om vi jagar det optimala eller om good enough är OK?
Som jag läste Fredriks förslag så handlar det om två lager MDF (lager ett 100 + 150 cm och lager två 150 + 100 cm) och väl förskjutna skarvar det blir mycket yta att sprida lim på. Med strategiskt placerade bärpunkter har jag svårt för att tro att det inte ska hålla.
Sedan kan ju kexning vara ett bra argument för att skaffa en handöverfräs, så klart... Det gäller ju att ta alla tillfällen i akt.
Bästa hälsningar
Ronnie
Som jag läste Fredriks förslag så handlar det om två lager MDF (lager ett 100 + 150 cm och lager två 150 + 100 cm) och väl förskjutna skarvar det blir mycket yta att sprida lim på. Med strategiskt placerade bärpunkter har jag svårt för att tro att det inte ska hålla.
Sedan kan ju kexning vara ett bra argument för att skaffa en handöverfräs, så klart... Det gäller ju att ta alla tillfällen i akt.
Bästa hälsningar
Ronnie
Ronnie, jag har ju testat ungefär det du beskriver och konstaterat att det inte funkar. Färgen spricker och det är inte "good enough".
Med not och fjäder och flödigt med lim tror jag dock det fungerar, det blir en väldigt stark fog.
Vad brukar dessa extra långa skivor kosta? Dubbelt pris?
Med not och fjäder och flödigt med lim tror jag dock det fungerar, det blir en väldigt stark fog.
Vad brukar dessa extra långa skivor kosta? Dubbelt pris?
Då måste jag hålla med dig! Så bra det är att kunna lära sig av andras misstag. Jag gör härmed en hel kungspudel och drar tillbaka mitt oprövade förslag.MathiasS skrev:
Bästa hälsningar igen
Ronnie
Skivor i måttet 3050 är bara att beställa hos närmsta brädgård, det tar en vecka eller två. MDF rör sig, min längsta salning runt fönster är 7000mm och visst ser man skarven till och från och då var den limmad med sättlim hela vägen mot karm.
Som fönsterbräda kan man limma ett tunt laminatskikt över MDFen om man skarvat och då ser ni garanterat inte några skarvar, kan även övernålas om man skulle önska. Fungerar speciellt bra om man har mycket växter i fönstren där vattenspill och krukmärken annars gör märken.
Jag skaffar mitt laminat från ett snickeri.
Jag skaffar mitt laminat från ett snickeri.
Klicka här för att svara