Jag har en flera hundra år gammal gård. Väggen det gäller är en innervägg och ligger i vinkel mot ytterväggen, dvs rummet har två ytterväggar och två innerväggar, varav detta är en av dem. Väggen har redan två dörrhål och ovanpå dessa dörrhål är endast en tunn, ca 1,5 cm, bräda som ligger ett par cm in på en tegelsten. Väggen är delvis tegel men mestadels någon slags ler-klumpar som man i stort sett kan dra sönder med fingrarna. Väggen är en tegelsten tjock, så alltså finns det inte heller plats för någon typ av armering mm. Jag kan inte få det till att väggen rimligtvis kan vara bärande. Har jag rätt?
Fullvärdig medlem
Medlem: jul 2009
Skåne 351 inlägg
Min erfarenhet är att hjärtväggen, dvs den som går mitt i huset på längden är den viktigaste. Allt annat kan man växla av med balkar om det behövs. Hoppas att du får bättre svar av någon som vet ... men ibland får man inte svar alls så då är mitt svar bättre än ingenting!
Undersök bjälklaget ovanför väggen. Om bjälkarna ligger tvärs över väggen är det stor risk att väggen är ett stöd för bjälkarna. Är det en vägg ovanför också är det förstås stor risk att den undre väggen bär den övre väggen.
Jag är tacksam för all info jag får, så ditt svar var välkommet Returia. Och dessutom gav det mig en tanke. Det ligger en gigantisk bjälke på ovanvåningen, och den vilar på den bit vägg som just går längs med huset i mitten. Så det har du helt rätt i, när jag tänker efter. Till mulpac så är det en vägg på våningen ovanför, men den är bara ett par meter lång pga taklutning och två dörrhål. Så den väger inte så mycket. Jag funderar vidare och är tacksam för fler åsikter.
Nu är hålet gjort och inget har rasat än så länge... Och väggen var definitivt inte bärande. Leran som var i väggen gick att smula sönder med fingrarna. Stort tack till inläggen. De hjälpte mig mycket!